söndag 1 december 2013

1:a advent

Vi hängde snögubbarna i badrummet
Började nog tvivla att vi skulle hinna med någon lillajul och advent i år. Men som tur var så hade vi en extra dag att ta ut vid dagis så Tilde fick vara på dagis även på fredag så att mamman i huset fick städa. Och jag städade och städade... Städade så mycket att jag faktiskt inte hann leta upp julpyntet. Men det kändes bra i alla fall.
Jag älskar lillajulgranens färgglada lampor!









På lördagen besökte hela familjen julmarknaden vid sursik tillsammans med Daniel och Nettie, vi veckohandlade och började sådär smått pynta fram julen. Främst tog vi fram saker som lyser, av någon anledning, så i varje rum har vi nu lite julbelysning. Under de närmsta veckorna får gardinerna och resten av pyntet dyka upp sådär sakta men säkert. Lillajulgranen hann vi dock inte pynta igår, orken tog slut, men vi hann hitta den. Den stod hela vägen ut vid vägkorsningen mellan lillkärrvägen och åsbakckavägen, haha. Bra att ha (egen) skog runt gården när det blir december. Vi tog i alla fall in den igår så den stod på tork över natten och i morse blev även den pyntad (Tilde ville inte sluta plocka bollarna i och ur granen...) så nu kan vi säga att vi både har det julstädat och julpyntat på riktigt!


Äntligen klar!
Sedan måste jag få skryta lite. Min advenstskalender blev äntligen klar. Började brodera den förra hösten om jag minns rätt. Den blev i alla fall inte klar då utan har jobbat lite smått på den under hela året. Det började dock bli lite osäkert om jag skulle hinna få den klar till denna adventstid heller. Faldade klart kanterna i torsdags, sydde dit ringarna i fredags och på lördags morgonen satte jag dit hängena och paketerade in de små paketen. Puh! Hann precis! Och så fin den blev!

Med alla klapparna hängandes





I år blir den Tildes kalender. Har köpt en uppsättning målade byggklossar i trä som hon kommer få en efter en (eller två och två då vissa var lite mindre) som vi förhoppningsvis kan sitta och bygga med senare mot julen.



Tilde öppnar första paketet.




Tilde fick såklart öppna första paketet idag och hon tyckte ju det var jättekul! Så ger ni juklappar åt Tilde i år så paketera gärna, men lämna hörnen lite lösa så hon hittar någonstans att börja ifrån. Den första klossen gillade hon också, så om vi kommer få den här reaktionen för varje paket vi öppnar så kommer december verkligen vara en glädjens månad.




2 kommentarer:

  1. Jag börjar också alltid med lysen :D det är ju det bästa julpyntet.
    Vad roligt att hon blev glad för paketen! Kan tänka mig att det är kul att se henne öppna dem.

    SvaraRadera
  2. Jag börja på min kalender (som egentligen är en tavla å inte alls en kalender) typ 2011, och den är inte färdig.. Ska sikta på i nästa år för Hugo uppskattar inte i år paket, han for med sin lillajulklapp åt pappa i stället :p men de e så mycket vitt som ska sys på den så den lär ta lång tid fast ja funderar å hoppa över de vita då ändå tyget e vitt :p men får se :D

    SvaraRadera