söndag 9 december 2012

"Då borde vi inte få ha bruna kläder i skolan heller"

Ibland tycker jag nog att folk börjar överdriva. Som det där med "Hen" (Finnarna har ju sitt Hän så jag tvivlar på att barnen skulle bli förvirrade. Och att påstå att det är för jämstäldheten så tycker jag det är fel sätt att möta problemet på. Men nog om det). Det är som att ingen ska kunna kränkas på något minsta lilla sätt, för det är dåligt och då måste det bort. Visst är det fint att folk tänker på det, men som med allt annat börjar det gå över styr.

Läste en artikel idag om Mio som inte får vara pepparkaksgubbe för att det kan verka stötande. What?! Jag skulle aldrig ha kopplat pepparkaksgubbar till mörkhyade människor om det inte varit för artikeln. Och även om man gjorde det (men man gör inte), vad är problemet?


Vi komma, vi komma från Pepparkakeland,
och vägen vi vandrat tillsammans hand i hand.Så bruna, så bruna vi äro alla tre,korinter till ögon och hattarna på sne!

Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland,
Till julen, till julen vi komma hand i hand.
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis,
De ville inte resa från vår pepparkakegris

Jag kan inte säga att jag hittar något farligt där? Och om det här är en rasistisk sång, vad gör då Tomten och Bocken i Pepparkakeland? När jag googlade efter texten så hittade jag en annan blogg som skrivit om samma ämne. "Nästa år kanske man skulle förbjuda tomten också med hänvisning att vi inte ska förmedla det ockulta" tycker hon ironiskt. Och jag kan bara hålla med. Fjantigt är vad det är.

1 kommentar:

  1. Hej! Ja, tidningar skriver...det hör till saken att eleverna hade tillsammans med sin lärare bestämt (elevinflytande i svensk läroplan) att pepparkakssången inte skulle vara med iår och då behövdes det inga pepparkaksgubbar i Luciatåget. Allt går att göra till tidningsrubriker och särskilt när det handlar om skolan:)Att sedan några hänger på med FB och Twitterinlägg gör ju inte saken bättre. Kram från Fuengirola/Iris

    SvaraRadera