måndag 24 juni 2013

Första natten ensam

Älskade unge
Midsommaren har varit riktigt fin. Och jag kan glatt konstatera att det går lika bra att fira midsommar med barn som utan.

På fredagskvällen jobbade Tobbi, så då var det bara Tilde och jag. Nettie hade lovat att umgås med oss så vi visste ju att vi inte skulle ha tråkigt, men sen beslöt vi oss för att åka till Oravais för att träffa elorianer så kvällen blev nog helt annat än ensam. Vi umgicks, pratade, skrattade, åt och spelade lite spel. De andra festade så lugnt att Tilde fint kunde umgås med dem utan att man kände sig obekväm eller osäker. Tilde tog en liten tupplur på kvällen, vilket gjorde att hon inte alls var intresserad att somna förrän halv 12 på natten. Så när hon äntligen visade tecken på att vara trött så packade vi oss i bilen och körde hem.  Kort sagt var det jättetrevligt och Tilde passade hur bra som helst in mellan alla andra.

På lördagen blev det sedan lite extra spännande för mig, då vi skulle lämna bort Tilde för första gången över natten. Mommo och Moffa hade lovat vara barnvakter och jag lämnade av flickan halv 5 på kvällen tillsammans med en väska full av mat, kläder och lite instruktioner. Sen var det nog bara att åka hem igen.
Vi hade bjudit hem vänner för en barnfri fest (och för att hålla mig sysselsatt så jag inte skulle tänka på Tilde så mycket) och vi spenderade dagen med att skjuta pilbåge och luftgevär (innan några flaskor öppnades) och sedan mot kvällen sökte vi oss in för att bada badkar och bastu och helt enkelt bara umgås. Även om Tilde inte var hemma så blev det nog inte mer sovit den här natten heller, men nöjd är jag över att få umgås med mina vänner utan att behöva tänka på nattningar, barnmat och blöjbyten.

Mammas tokstolle!
Hur gick det för Tilde då? Det gick hur fint som helst! Hon hade vaknat några gånger men Mommo och Moffa hade snabbt fått henne att sova igen (de hade inte ens behövt ta upp henne i famnen!). Åt bra gjorde hon också och var annars på väldigt bra humör. Verkade inte ha saknat oss alls. Inte ens när vi hämtade henne på söndag så verkade hon särskilt brydd om mamma, även om hon nog skulle upp i famnen ett varv när vi kom.
Nog är det skönt att Tilde har så bra kontakt med Mommo och Moffa att man kan lämna bort henne sådär bara! Tusen tack för att ni hade henne över natten.

Söndagen försökte vi ta det så lugnt som möjligt, men det blev ändå att umgås i Kållby och sen forstätta på 9-års kalas i Sansund. Så när vi kom hem på kvällen så var vi nog alla väldigt trötta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar