onsdag 13 juni 2012

Bara en och samma sak

Det här börjar lite kännas som när man skrev studenten, eller liknande aktivitet som helt enkelt tar precis all ens vakna tid. Det enda vi gör är bygger och bygger och bygger. Så berättar jag för er om att vi bygger, ringer några samtal för att få bygget att gå vidare. Och så fortsätter vi och bygger och bygger och bygger. Man börjar bli lite trött på det själv, hur orkar ni lyssna på det?

Och framför allt, hur orkar folk komma och hjälpa oss fortfarande? Jag förvånas alltid lite över det och samtidigt känner jag mig alltid lika lyckligt lottad då jag ser att någon kommer för att hjälpa till.

Nåja, nu börjar vi ju verkligen vara på det sista, för att få huset stämplat som beboeligt alltså. Byggandet kommer väl nog att fortsätta hela hösten kan jag föreställa mig. Men vi ska nu först flytta in och göra något annat än att bygga en tid. Som att njuta av sommaren och det faktum att vi har ett eget hus!

Så för tillfället finns det tre kategorier på bygget: Det som är klart, Det som ännu ska göras innan flytt och Det som får lämna till senare. Den sista kategorin är nästan den enklaste, eftersom den innefattar två sovrum och två vessor. Plus en del lister kan jag tänka mig. Och personliga inredningsdetaljer och pyssel. Sådant man helt enkelt nog hinner med i sinom tid och kan ta lite i taget.
Det som då är klart, om man håller i bakhuvudet att det har att göra med "klart för att vi ska kunna flytta", så är: Allt innertak. Allt målande av väggarna. Alla fondtapeter. Golvet i badrum, hjälpkök, sovrum, klädskrubb, köket, vardagsrummet, trappuppgången, lilla korridoren och skafferiet. Fast inredning i klädskrubb, badrum och hjälpkök. T.o.m. diskmaskinen är på plats i hjälpköket! Strax över hälften av fönstrena är listade och typ hälften av taket är listat. Golvlisterna har inte hunnit lika långt (vilket ju är förståeligt eftersom golvet just kom på plats) så de finns egentligen bara i klädskrubben och hjälpköket för tillfället. Största delen av elen är också kopplad och ett flertal lampor hänger redan på plats. Har jag bort någonting?
Den sista gruppen, Det som ännu ska göras innan flytt, är ju den vi kanske är mest fokuserade på själva just nu. Och den krymper för varje dag. Men det vi i alla fall har kvar att göra är: Lägga golvet i korridoren och arbetsrummet, troligen också i hallen och skrubben. Sätta klart in fast inredning i köket (halva är redan på plats), korridoren och skafferiet. Lägga in innerdörrar. Få vatten och ventilation kopplad (vvs-gubben har lovat komma i tre dar nu och ännu inte dykt upp!). Det vi sen troligen får lite på köpet är att bastun blir klar, då svärfar tydligen har sett det som hans uppgift att se till att vi har en bastulave :)  Den som är riktigt uppmärksam märker att vi i detta skede ännu saknar en trappa. Den kommer i månadsskiftet och monteras av tillverkarna, så också det extra räcket på andra sidan hallen, så det är inget vi behöver stressa med.
Sist har vi ju såklart en sak som man inte får glömma. Och det är städningen. Mamma, syster och svärmor har redan börjat med att tvätta fönster och torka ur färdiga skåp och rum. Så förhoppningsvis behöver vi bara dammsuga ett varv (igen) och torka av de yttersta ytorna (igen) innan vi flyttar in.

Så, det var ännu en bygguppdatering. Planen för dagen för min del är ett besök till rådgivningen, ett varv via bygget och sedan hem för att börja packa ner saker i lådor. Sakta men säkert ska lägenheten bara bestå av flyttlådor.

1 kommentar:

  1. Jag känner nog igen oss från renoveringen! Sen vill man nog ha paus från bygget och sen när man städat så är det inte heller så skoj att stöka till det för någon småsak som ska fixas. Så även om vi flyttade in för några år sedan så finns det fortfarande saker som inte ät färdiga. Men det stör mej inte mera så mycket! Det är ju nog skoj att följa med när andra bygger! Sköt om er!

    SvaraRadera