fredag 1 juni 2012

Omvända jämstäldhetssysslor

Jag har ju tidigare sagt saker som att "det är inte rätt att ni ska slita ihjäl er med hussysslor medan karn ligger på soffan och latar sig" och "det viktiga är inte hur ni delar upp det, utan ATT ni gör det och att karn KAN göra sysslorna ifall du inte har möjlighet. Som t.ex. om du är borta av någon anledning".

Men det är ju helt klart lika viktigt att det här fungerar andra vägen också. För man vet aldrig när det behövs göras en "kara-syssla" och karn inte är där. Då är det ju bra om man själv vet hur man ska ta tag i problemet. Det viktiga är att man själv kan, även om karn säkert hade gjort det bättre.
Som dagens problem för mig. Tobbi är på jobb och vi MÅSTE få taklisterna från stan idag. Så vad gör man? Jo, man är så pass förutseende att Tobbi hämtar släpkärran från Bäckby kvällen innan (det var ju nästan på vägen hem från jobbet i alla fall) och ser till att allt är klart för dagen. Och sen är det bara att bita i det sura äpplet och inse fakta: Jag har aldrig kört med släp förut, men nu har jag inget val längre. Så idag gjordes jungfruresan in till stan, in i Trävaruhandelns lagerhall och ut med listerna fastspända på släpet. Lite backande fick jag t.o.m. testa på. Men allt gick bra och nu är jag hemma igen med listerna på kärran.
Och vad har jag lärt mig idag? Nå, för det första att jag KAN köra med släp. För det andra så skulle det helt klart ha känts bra om jag fått göra den här resan med någon, så denne någon kunde ha informerat mej om lite tips och trix när det kommer till släpkärror. Samt att denne någon skulle ha kunnat säga hur nära något man är då man backar, så hade man själv inte behövt känna sig så nervös över att det skulle kunna ta i något.
Vidare så har jag lagt på min mentala lista att jag ska lära mig att sätta fast och ta lös en kärra själv. Men för idag kan jag ju skylla på att man inte ska anstränga sig så mycket i mitt tillstånd. Haha. Nej men helt seriöst, det är nog en sådan där grej som alla borde kunna. Så det ska jag nog pröva på. Plus att jag ska öva att backa med släp, så om jag någon gång behöver göra det på ett mindre område så har jag nu lite självförtroende över det hela.

Men det tar vi en annan dag. Idag ska jag bara vara stolt över att jag faktiskt vågade testa något nytt.

2 kommentarer:

  1. Du vet väl att man egentligen måste ta det i bilskolan för att få köra med släp va? ;)

    SvaraRadera
  2. Nähä, det finns en maxvikt på hur stort släpet måst vara för att det ska krävas lilla E. En liten bilkärra med några paket plankor är ok.

    http://www.ajovarma.fi/sites/swedish/korkort-och-examina/korkortklasserna/Sidor/be-korkort.aspx

    SvaraRadera