söndag 21 juli 2013

Att strukturera upp livet lite

Så länge jag kan minnas så har jag gjort listor. Listor på vad som ska göras. Listor på vad jag ska ha med mig. Listor på vad som ska handlas. Och listor på vad jag önskar av framtiden.
När jag slutade skolan så fortsatte jag med mina listor också på jobbet. Jag hade en kalender var jag skrev upp allt jag skulle komma ihåg och det fungerade bra. När jag sedan blev mammaledig så slutade jag och det var nog där kaoset tog i.
Kaoset i mitt liv <3
Jag har aldrig förr haft så många problem med så vardagliga saker. Jag glömde betala räkningar. Jag glömde att hämta upp saker. Jag glömde att handla. Jag glömde deadlines på uppgifter. Jag glömde precis allt. Jag försökte rädda det hela genom att göra en digital lista på datorn, jag sitter ju ändå här för jämnan. Men den hade inte riktigt samma effekt. Jag försökte göra det på telefonen, men med samma resultat där. Till sist tog jag mig själv i kragen och köpte en kalender. En sådan där i bokform som man kan ha med i väskan. En liknande alla de andra jag haft sedan lågstadiet.
Till en början gick det rätt knaggligt. Jag hade vant mig vid att inte använda mig av kalendrar längre och det fungerade sådär. Men nu en månad senare så börjar jag hitta rutinerna igen. När jag kommer på något: Upp i kalendern. När jag känner mig förvirrad över vad jag ska göra: Kolla i kalendern. När jag har fått något gjort: Kryssa av i kalendern. Och vilken skön känsla det är nu när det blivit söndag och veckans lista innehåller endast två ord. Vissa saker har fått flytta till nästa vecka, sådant jag inte längre kan göra något åt innan det blir nya vardagar. Nya saker har börjat droppa in i nästa veckas lista.

Men för första gången på väldigt länge så känns det som att jag har kontroll över det som sker runtomkring mig. Eller, så mycket kontroll som man nu kan ha här i världen.

1 kommentar:

  1. Jag är ett riktigt kalenderfreak jag med, hela mitt liv står där! Allt som inte skrivs upp glömmer jag bort så :P när jag gick i gymnasiet funderade jag alltid på om jag skulle sluta gå runt med en almanacka i väskan efter examen men så blev det minsann inte.

    SvaraRadera