söndag 30 november 2014

Källkritik någon?

Nu sitter jag här igen och läser vaccinationsdebatter. Och jag blir så trött. Helt ärligt, jag skulle gärna vilja tro på att vaccinerna är något ont. Att bara vi slutade med dem så skulle en massa hemskheter sluta finnas. Och att även om vi slutade med vaccinerna så skulle inte andra sjukdomar komma tillbaka. Men ännu har ingen text lyckats övertyga mej.
De som är emot vaccin verkar tycka att test på vaccinen görs dåligt, undersökningarna är dåliga och biverkningarna är för farliga. De säger att informationen är riktad. Därför blir jag också så arg när jag sedan läser deras texter där de gör precis det samma som läkemedelsföretagen. De hänvisar bara till andra med samma åsikt och tabellerna och diagrammen är gjorda för att chockera en. Men vad säger diagrammen egentligen? Det pratar de inte om. "Se! Fler barn som är vaccinerade än icke-vaccinerade på det här området har astma!"... Okej, för det första. Antagligen är runt 95% av de där barnen vaccinerade medan endast 5% är ovaccinerade. Antagligen är majoriteten inom båda grupperna släkt med åtminstone en annan inom samma grupp (för vi tror väl fortfarande på att det är ärftligt, eller?). Oberoende så om 1av5 vaccinerade barn har astma medan 9av 95 barn som är vaccinerade har det så betyder det inte genast att vaccinerade barn har lättare att få astma. Ser man på det procentuellt så är det dubbelt fler icke-vaccinerade som har, även om antalet är färre. Men sådant skriver de inte in i sina artiklar. "Fler fall som är vaccinerade.." Jamen, jämfört med vad? Var är källkritiken där! Och vissa sväljer detta med hull och hår. Det skrämmer mig. 
Igen, jag vill gärna sluta med vaccinationer. Men ge mej en vettig artikel att läsa i så fall!

Uppdatering:
Ja, och alla får ju såklart tycka och göra som dom vill. Fritt land. Men hittade äntligen en sida som är för vaccination och som pekar på brister i anti-vaccinationspåståenden. Inte bara att var sida pratar för sin sak utan att bry sig om vad den andra sidan säger. Så nu känns det bättre att sätta dessa "gifter" i våra barn.

Och moster kan vara lugn. Alla sprutor de ska ha har nog barnen också fått och kommer fortsätta få :)

1 kommentar:

  1. Uff ja! Jag är också sjukt trött på den debatten/propagandan.

    Det som skrämmer mig är ju att om trenden fortsätter så kommer vi troligtvis att få tillbaka en massa sjukdomar... och då kommer de att spridas som löpande eld, eftersom ingen är vaccinerad. Jag håller nog med om att man borde studera biverkningar osv mer, men det borde man också göra med alternativet att inte vaccinera. Att ens barn mår fint veckan efter att man egentligen borde ha vaccinerat betyder ingenting.

    Framförallt tycker jag det är skrämmande att, precis som du sa, ingen ifrågasätter varken källor eller "bevisen". Folk tycks svälja allt.

    SvaraRadera