måndag 17 januari 2011

Den perfekta kroppen

(här kommer inläggen plötsligt in tätt, kan oxå ge en spoilervarning)

Satt just och såg på ANTM 10 (Americas Next Top Model Cicle 10) och funderade över att varför är drömkroppen för många kvinnor så liten? Alltid när jag pratar med andra tjejer så klagar dom över hur mycket de väger, hur mycket extra fett som ligger där runt magen och hur låren är för breda och såklart om vilket sätt de nu försöker banta ner sig på. Och visst tycker jag att man får klaga över sitt utseende, det hör liksom till. Men är jag den enda tjejen i världen som faktiskt vill bli större? Inte mycket större, men lite mera kurvig skulle jag gärna vara. Sen skulle jag bara behöva kombinera det med rätt träning så att allt "hänger på rätt sätt".

I alla fall. Whitney från ANTM 10 var den första "Plus size" modellen som vann ANTM och hon är ju hur snygg som helst! Nej, jag tycker inte att hon ser på något sätt ut som "plus size", men placerar man henne bredvid andra Top modeller så visst syns skillnaden. Jag tycker att Whitney ser helt normal stor ut här på fotot och när man placerar en vanlig top modell bredvid henne så ser man verkligen hur små och magra de andra är. Jag tycker helt klart att denna tjej visar en mer hälsosam kroppsform än andra modeller och enligt mig är hon minst lika snygg.


Det jag alltså vill ha sagt är att ifall jag ska hitta en drömkropp att sträva efter väljer jag allt Whitney med kurvorna. Och jag hoppas att hon uppnår sina drömmar om att förändra modevärlden till att visa upp mer normala storlekar så inte kvinnor måste sträva till att göra sig så smala att de börjar må dåligt.
Och att oberoende av vilken storlek modevärlden säger att man ska vara (och så länge man är inom ramarna för vad som är hälsosamt), så blir folk mycket vackrare av ökad självkänsla än av att tappa några kilon. Är man bekväm med sig själv och mår bra så lyser man upp mycket mer än vad någon diet kan göra mot en. And that's a fact.

1 kommentar:

  1. Jag måste faktiskt protestera! ;) Jag vill inte bli smalare... jag trivs ganska bra i min kropp. Dock skulle jag gärna vara lite fastare på vissa ställen. Men du vet ju hur jag hatar att träna. :P

    SvaraRadera