onsdag 19 januari 2011

Valpsjuka

As in Sjuk efter Valpar.

Vi har drömt efter att skaffa hund länge nu, men eftersom vi bott i Vasa och i en relativt liten lägenhet har vi inte ids köpa en valp. Eller ja, det skulle i så fall ha blivit en mindre hund som inte krävde så mycket motion. Men nu bor vi i hemtrakterna i en större lägenhet och på markplan så det börjar kännas som om drömmen kan bli verklighet nu så småningom. Men för tillfället är det i alla fall bara drömmar.

Men ifall det någon gång blir verklighet så vet vi i alla fall vad det blir för en. Eller, Tobbi har bestämt sig för vilken ras det ska bli ;) Nämligen en Berner Sennen. Och visst kan jag hålla med honom om att den nog ligger på top 5 listan över perfekta-hundar-för-T&T. Och nu när jag suttit och googlat dem av ren tristess så kan jag bara inte sluta se på dem! De är ju bara för fina!
(Och det oberoende av ålder)


Vi har ju som sagt redan två katter och en av de saker jag är mest orolig för är att de inte kommer att acceptera en hund i huset. Och med de menar jag Arthur. Edgar har alltid tagit allt så chill och han har tidigare bott tillsammans med hundar så han är jag inte alls orolig för. Men å andra sidan är de båda unga så de borde fortfarande kunna anpassa sig efter nya familjemedlemmar. Så det kommer nog att gå bra.
Det positiva med att vi redan har två katter är att vi har bättre hum om vilken tid det tar och ansvar det innebär att ha ett eget husdjur. Så vi kommer vara bättre förberedda än om vi köpte en hund sådär bara. Det gör också att vi inte vill rusa in i vilket hundköp som helst.
Något som talar för att vi skulle klara av ett nytt husdjur är att vi blivit så vana med katterna att de vardagssysslor som krävs för att de ska må bra går av sig själva. Och det ger mig hopp om att vi kan vänja oss vid nya vanor om en hund kommer in i bilden.

Det som är jobbigt med att göra slutarbete är att man på samma gång skulle behöva hinna planera sitt liv. Så allt känns väldigt hektiskt. Och kaotiskt. Och nej jag vet att allt inte behöver hända på en och samma gång, men saken är ju just det att vissa saker behöver sitt "planeringsskede" och vill vi t.ex. skaffa en hund i sommar så måste vi snart hitta en kennel som väntar valpar. Och det är det som gör att man inte kan ta en sak i taget.

Visdomsord för dagen. Nyckeln till ett ordnat kaos är bra planering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar