måndag 15 oktober 2012

Årsdag vs Småbarn

Sitter med tekoppen i handen och slösurfar på nätet. Tobbi och jag har en större årsdag som närmar sig och det känns som att vi verkligen borde fira den. Men hur gör man när man har en liten en? Det finns ju egentligen två logiska alternativ. 1. Ta tösen med på en liten längre resa. 2. Gör något i hemtrakterna så att någon kan vara barnvakt så länge.
Så nu är ju då bara frågan: Vad ska vi hitta på egentligen? För å ena sidan så tar jag gärna med mig Tilde överallt, men å andra sidan... nog skulle det ju vara skönt att få vara bara vi två ett par timmar. Men det här är inte en "2 års bröllopsdag" som vi hade i våras och inte firade alls egentligen. Utan det här är faktiskt något viktigt! Och då skulle jag inte vilja nöja mig med att Gå-ut-och-äta-och-se-en-film-som-vi-alltid-gör. Utan jag skulle verkligen vilja hitta på något.
Vi funderade här ett tag att vi faktiskt skulle åka till Kanarieöarna. Hade kollat hotell och allt. Men sen tyckte vi bara att det kanske ändå inte är riktigt det vi vill just nu. Visst skulle det ha varit kul och så. Men att åka på tre till Kanarieöarna då Tilde är så här liten ändå. Var är njutningen i det? Hon är för liten för att egentligen vara i solen eller för några aktiviteter vi skulle kunna hitta på, samtidigt som hon blir uttråkad om vi bara slappar. Vi skulle inte vilja lämna henne med någon okänd på plats och vi skulle absolut inte lämna henne hemma en vecka och åka själva. Så vi skulle konstant behöva ta henne i beaktande och ja... Känns lite som att sätta ut för mycket pengar för att få rätt lite tillbaka. Sparar nog hellre de pengarna då till nästa år då Tobbis familj planerar en södernresa. Då är tjejen lite rörligare (dock helt klart mer trotsigare), hon kommer aktivt intressera sig för saker och vi får barnvakter med oss så vi kanske skulle få göra något på egen hand. Tror absoluta att man kan resa med dem när de är såhär små. Men jag skulle kanske inte välja en södernresa som mål.
Men ja, jag vill ju ändå inte bara sitta hemma. Och jag vill inte göra något som vi alltid gör. Jag vill inte gå på en middag med sedan bio som efterrätt och bara räkna timmarna tills vi får se Tilde igen och sedan känna "jaha, det var det". Så något där emellan antar jag skulle vara bra. Men vad söker vi egentligen?

Tja, vi måste komma hemifrån, här finns det bara för många måsten som spökar. Och gärna något som skulle fungera som en "helg vistelse" (vi har årsdag på en torsdag) så några nätter borta skulle vara fint. Och gärna skulle jag ju göra något nytt. Något vi inte gjort förut. Går det att minimera kostnaderna så är det bra, men hittar vi rätt aktivitet så skulle jag bra kunna spendera en del. Som sagt, något mindre än en vecka på kanarieöarna men större än en kväll i jeppis är spelrummet (Haha! För att begränsa alternativen lite? Nä, men snarare för att veta lite vad vi är beredda att ta oss för). Kollade just att från och med i sommar behöver alla pass när man reser, alltså även Tilde, så ska vi längre så måste vi skaffa pass åt henne (förutom inom norden då). Åker vi inte så långt så kan någon släkting säkert ta hand om Tilde någon timme om vi vill vara ensamma, men åker vi lite längre så får vi ju ha henne själv hela tiden. Plus och minus med båda finns ju där. En helg-tripp på tre tycker jag skulle vara helt mysigt det också. Bara jag slipper sitta hemma...

Huhhu... Föslag?

4 kommentarer:

  1. Far iväg till nåt spahotell som ligger en bit bort men int alltför långt bort? Typ Eden i Uleåborg eller så, eller nåt annat såndär inomhus-vattenparadis-ställe? Nånstans där ni blir lite bortskämda och hinner spendera tid åt er själva?

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte också först på spa-hotell, men om ni ska på någon skön behandling så måste ju nästan en i gången sköta och det är ju inget sätt att fira årsdag på! Att bada länge är ju inget hon orkar heller, första gången ska de ju inte bada många minuter. Men far ni ti tropiclandia på spa så kanske de finns skötare nära, blink blink. Fast helgen efter er årsdag så ska vi hemåt så då kan vi inte sköta ifall ni tänkte något i Vasa. Kanske ni far å köra i Norge och hälsa på Jenni å Mats:)

    SvaraRadera
  3. Hallå! Om ni hittar en resa hit ner, en helg, tillsammans med Tilde så lovar jag att ni får ledigt lördag-söndag:) Det är varmare här än i Norden, men jag jobbar alla vardagar. Kram/Iris

    SvaraRadera
  4. När är det ni har er årsdag? Min lägenhet kommer att stå tom ganska mycket här framöver. Den får ni gärna låna. Åbo är kanske inte är lika exotiskt som en kanarieö, men det är rätt fint nu på hösten. :)

    SvaraRadera