onsdag 21 november 2012

Julklappstips

På mammabloggen har jag skrivit lite riktlinjer för dem som vill köpa julklappar åt Tilde. Sådär så att inte kläderna är för små t.ex. Nu ät det ju ändå rätt långt in i november redan så kanske jag borde ge lite egna julklappstips om det är någon som känner att de inte riktigt vet vad de ska köpa till mig (1. dock verkar jag vara en av de lättare att hitta till har jag hört. 2. den meningen lät så egocentrisk och snobbig, haha!)

I år måste jag dock erkänna att jag inte har något jag riktigt önskar mig. Ofta brukar jag ha något som jag berättar för mamma och pappa att "det här vill jag ha", men inte i år alltså. Jag älskar överlag att få presenter... jag älskar överlag presenter. Känslan att leta efter något som man tror personen gillar, kicken man får när man hittar det och glädjen när man ser att det träffat rätt.  Men ja, nu var det ju lite tips det här skulle handla om. Eller, mer exakt "saker som jag gillar" för det blev rätt random och rätt långt... Kanske ni hittar idéer till andra personer här också?

1. Böcker
Jag älskar böcker. Jag läser mycket och det finns så många olika sorters böcker. I genrer så läser jag det mesta, men skippar kanske helst de här riktigt tunga deprimerade böckerna om våldtäkter och människohandel och liknande. Har dessutom böcker både på engelska och svenska så det har heller ingen skillnad egentligen. 
När det kommer till författare så samlar jag på Lisa Jewells böcker, varav jag inte har den nyaste (eller de äldsta), hennes böcker har jag hittills i pocketform på svenska (om nu någon tycker att alla böcker ska se lika ut). Andra författare jag gillar är John Marsden och Annika Luther. Jag läste deras böcker mycket när jag var i tonåren men äger faktiskt inte en enda. Dean Koontz är också ett säkert kort var jag har få böcker och inte köpt någon på länge. Sen är Jan Guillous böcker om Arn också några jag skulle vilja bita i nån dag. 
Bokserier jag redan påbörjat är: Eragon, har första boken på svenska som storpocket, och Twiligth sagan som serie på engelska, också bara första boken.
Sedan något som nog aldrig är fel är Hobbyböcker och Kokböcker. Mångsysslare som jag är så behöver jag faktiskt inte hålla på med en hobby för att få en bok om det. Virkade djur har jag dock rätt många av så där är det nog en chansning. Men andra mönster att virka, introduktion till stickning, betonggjutning, hemmaslöjd, pyssla hemma och allt ditåt skulle ju vara kul att testa på. Sen äger jag faktiskt bara virknålar i storlek 3 och 4 så där har ni också ett tips. När det kommer till kokböcker så tänk bara på att Tobbi och jag är rätt enkla människor, krångliga recept är inget för oss. Dock letar jag alltid efter nya matfavoriter så en kokbok skulle passa mer än väl.

2. Pesentkort
Vissa vill ge pengar till jul, andra inte. Ett presentkort tycker jag är lite där emellan. Då visar man ju ändå att man haft en tanke bakom. Presentkort kan man ju ge till alla möjliga ställen. Inredning, spa, kläder, mat, bensin, kattmat, bio, trädgård, spel osv. Det finns ju hur många möjligheter som helst egentligen. Och det här är ju också en bra sak för de som vill vara lite mindre materialistiska för presentkort går ju lätt att skaffa till upplevelser eller för nytto saker. Ett presentkort till S-gruppen är hur välkommet som helst hos oss, jag skippar gärna att betala bensinen till bilen en gång.
Det här är egentligen också den kategori var man kan hitta julklappar jag inte egentligen nämnt. Men då får man läsa lite mellan raderna och fantisera ihop något själv.

3. Tv serier och Filmer
Idag går allt rätt lätt att få tag på via nätet eller ses direkt på TVn. Men äkta vara är ändå roligast tycker jag. Dock är det rätt onödigt att köpa filmer till oss för vi ser dem en gång och så lämnar de i skåpet. Dessutom tror jag att vi rätt långt har de filmer vi kan tänkas se flera gånger redan. TV serier är däremot en helt annan femma. Friends fick jag för några jular sedan och de kan vi ännu plocka fram när vi inte vet vad vi ska titta på. Andra serier vi sett från början till slut är OC, Charmed, Lost och Dark Angel... Resten är egentligen helt fritt fram. 
Saker vi väljer att se på TV om det råkar komma är Big Bang Theory, Mentalist, Chuck och NCIS (och Desperate Housewifes, Gilmore Girls och Grace Anatomy då Tobbi inte är hemma). Så rätt brett ändå. Och alla serier vi sett på TV är bara här och där ifrån, vi har inte följt något sådär på riktigt så att få första säsongen på DVD skulle vara hur kul som helst. 

4. Te och Te-silar
Om du inte kan något om te så är det nästan säkrast att skippa den här kategorin... Men te-silen finns ju ännu kvar. Har en liten "hemlig" dröm om att få samla på te-silar. Ni vet, de här bollarna och vad för slag att sätta löst te i. Tycker det skulle vara en kul grej. Hittills har jag en boll med en blå tekanna på, en robot, en teskopa (som dessutom gått sönder) och en gul ubåt.

Så, det får vara det med dagens inlägg och "ska ha ska ha" känslan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar