torsdag 3 januari 2013

Då börjar vi det nya året

Första inlägget 2013 då. Och så här har det sett ut hittills:

1 januari: Kaffe hemma med besök, kaffe i Kållby för att fira Pappa
2 januari: Börja ta tag i vardagen, hämta posten för första gången på 2 veckor (fick en massa julkort vi inte hunnit hämta innan jul. Men lika uppskattade för det), ett varv via Kokkola utan att shoppa något, ett varv via Jakobstad för att hämta en wcstol och avslutningsvis lite flumm och drömmande framför laptopen.
3 januari: ...Ja, jag har väl hunnit vakna och ätit frukost. Tilde har gått tillbaka i säng (sover förmiddagspasset) så det är bara jag här just nu. Tobbi jobbar. Ska ringa lite samtal sedan då jag tror att folk med säkerhet har vaknat.

Nyåret firades framför TVn tillsammans med Tobbi. Mysigt så. Med Once Upon a Time och de godsaker vi hittade i skåpen. Nyårslöften har lagts, sådär halv seriöst i alla fall. Mitt blev att jag ska börja slösa mindre, egentligen att vi ska börja slösa mindre (för det hjälper faktiskt inte om inte jag släpar med Tobbi i det hela, även om jag helt klart tror han kommer ha det lättare än jag att sluta impuls shoppa). Så nu i Januari börjar vi med köpförbud. Allt som inte är livsnödvändigt (som mat, blöjor och mediciner) så ska alltså inte köpas.
En wc-stol ser jag dock som livsnödvändigt då vår vvs karl kanske kommer på besök imorgon, så den var jag tvungen att hämta igår. En annan sak jag har lovat mig själv att är okej att inhandla i januari är nya glasögon. Det har inte gjorts tidigare då de rekommenderar att man inte testar styrkan under de första 6 månaderna efter förlossningen (graviditeten kan påverka ögonen på det sättet) så jag har inte kunnat fixa nya innan nu. Och nya börjar nog vara livsviktiga, för jag ser inte gatunamnen om skylten sitter fast på en husvägg.
Folk kanske tycker att en förbudsmånad är väl för enkelt, det är ju bara att vänta till februari och shoppa allt då. Men min tanke är egentligen att känns det som att det gick för lätt så kommer februari också bli en köpförbuds månad. Det viktiga med det här är egentligen inte det att jag inte shoppar något, utan att jag blir van med att jag kanske inte behöver allt det där som jag tror att jag behöver.


1 kommentar:

  1. Det är en bra utmaning tycker jag :D själv har jag haft köpstopp i 3 månader nu i och med att jag inte har någon inkomst så, haha! Förr var jag helt beroende av att shoppa småsaker på ebay men det är borta nu faktiskt.

    SvaraRadera