onsdag 9 januari 2013

Snabbt och enkelt

Ifall nu någon skulle ha missat det, så är jag ju mammaledig som bäst. Dessutom är Tobbi borta och kör med jämna mellanrum. Med det sagt så kan vi även konstatera att det blir rätt många måltider som man ska dona om själv. Och finns det något så trist som att göra mat till bara sig själv? Sen blir det ju inte lättare då jag lovat mig själv att skära ner på alla kostnader. Så ingen hämtmat här inte (om man inte blir bjuden som igår såklart, haha!)

Vad äter man då om man vill hålla kostnaderna nere? Och det hjälper ju inte att man har en liten en som också ska ha uppmärksamhet. Det måste med andra ord gå snabbt också. Sen är jag dessutom rätt petig och vill inte äta samma sak hela tiden. Tre gånger i veckan har jag konstaterat att är absolut max. Efter det vägrar jag äta samma måltid en gång till. Så, för sju dagar i veckan ska jag hitta mat som: Går snabbt att laga, är billig och dessutom varierande. Ingen lätt nöt att knäcka.
Obs! Jag är inte så bra på det här med sallad (att göra, äter gör jag gärna), eller det går i preioder, ibland äter jag massa sallad och ibland ingenting. Försöker därför äta tortillas och pajer med mycket grönt i så att jag automatiskt får i mig det jag behöver. Fruktsallad som kvällsmål brukar också vara ett sätt att komma ikapp på den gröna fronten.

Det här är iaf vad jag har kommit på hittills i matväg:

  • Potatis och tonfisk (tar ju sin tid att koka, men man behöver ju inte närvara under koktiden)
  • Gröt (finns att köpas färdig risgrynsgröt, utan E ämnen, för lite på en euro)
  • Malet kött med pasta/ris/potatis/tortilla m.m (gillar malet kött då man kan ha det i det mesta)
  • Pannkakor
  • Baconröra med pasta/ris
  • Ägg i alla former. Med bröd/korv/pytt osv.
Min "nödfallsmat" då Tilde absolut inte vill låta mig stå i köket eller jag är riktigt trött på matlagning:
  • Fylld färdigpasta (blir inte många euro då ett paket räcker två gånger)
  • Piroger
Mat jag äter då Tobbi är hemma och har lite mer tid i köket (eller andra vägen, att Tobbi kockar):
  • Pajer
  • Lasagne
  • Kyckling med currysås och ris
  • Nötstrimlor i wok med ris (oj, det var länge sedan)
  • Klyftpotatis (gärna egen) med biffar
  • Såklart en hel del av det jag räknat upp tidigare, haha!
Allt jag gör med Tobbi kan sedan bli rester att bara värma under kommande vecka. Uppskattas alltid då man är trött och inte har motivation att hitta på något.

Så min fråga till er nu är: Vad äter ni?

2 kommentarer:

  1. Om jag vill göra något snabbt blir det oftast att jag tar till nudlar eller bacon,ägg och grönsaker
    Tortillapizza går också snabbt att göra.
    Fyllda smördegsknyten är också awesome, man kan ju fylla dem med vad man vill :D

    Men eftersom jag är en såndär nyttighetsfantast som inte vill moffa för mycket kolhydrater gör jag ganska ofta olika soppor som broccolisoppa, spenatsoppa eller minestronesoppa!

    SvaraRadera
  2. Gör storkok och frys in i portionslådor! Soppor, grytor, köttbullar, det mesta går ju att frysa.

    SvaraRadera