fredag 18 januari 2013

Välkommen fredag

Även om jag är mammaledig så är det nog något speciellt med fredagar... iaf om Tobbi är hemma, haha!

Idag är en sådan där dag när jag önskar att jag aldrig mer måste jobba, alla har väl sådana dagar? Jag trivs så bra här hemma med Tilde, att få ge henne all uppmärksamhet på dagarna och att pynja på med hemmet. Och även om det känns lite gammaldags att modern i huset är hemma och fadern är ute och jobbar, så nog känns det skönt att huset är städat och klart när Tobbi kommer hem (det garanterar dock inte att han alltid slipper undan att göra mat) så vi kan hitta på något roligt istället när vi får vara tillsammans.
I slutet av föräldraledigheten finns något som kallas för pappamånaden. Det ska föreställa att mamman får en chans att komma tillbaka in i arbetslivet medan pappan är hemma en månad. Fint att det finns tycker jag, barnet får ju fortsätta att ha en förälder hos sig då. Men passar nog inte oss alls. För det första så är Tobbis lön märkbart högre än min, för det andra kan han inte bara sådär säga att han är hemma en månad (ja, jag vet att i teorin har han rätt till det. Men i praktiken skulle det skapa större problem än nödvändigt) och dessutom vet jag inte om jag skulle få jobba fulltid heller under pappamånaden. Det är riktigt dött på byggfronten just nu så folk är permitterade till höger och vänster. Nej, då är jag nog hellre här och leker hemmafru. Jag trivs bra här.

1 kommentar: