måndag 18 februari 2013

Mat-e-Matik

Eftersom jag är hemma på dagarna för tillfället, snart blir utan föräldrapeng (tiden löper ut) och jag har läst om självförsörjning de senaste månaderna så är det ju inte konstigt att jag tänker på ekonomin och hur man ska minska utgifterna så mycket som möjligt. Så förutom de mest logiska sakerna som att köra bil mindre, ha inte på lampor i onödan och konsumera mindre så försöker jag också planera maten bättre. Då slängs mindre mat, mindre färdigmat köps och framför allt mindre hämtmat köps. Och visst blir det snabbt en liten peng som sparas.

Här inne i veckan så gjorde jag smakportioner åt Tilde. Köpte kycklingbröst för 9,09€ och fick ihop 64 portioner. 9,09€/64= 14cent per portion. Till det äter hon potatis (som kostar ca 1€ kilot) och en annan grönsak som morot, broccoli eller batat, också det ca euron för ett halvt kilo. Så där vid 20 cent potrionen skulle jag gissa att hon kostar oss. Och vad kostar det i butiken då? Kollade sist jag var till prisma så mellan 40-75 cent, så vi säger ett medeltal på 55 cent.

55-20=35 cent i vinst
0,35 €*64 portioner = 22,40 € sparar vi

Och det e ju kul, att veta att man sparar. Men sen det att jag vet vad hon får i sig, det är nog de viktigaste.

Sen har jag också börjat baka bröd, eftersom vi (läs: Tobbi) äter så mycket bröd. Men bröd, kan man faktiskt vinna på att göra det själv? Och jo, det tror jag nog. Bara man inte gör det för grångligt, med en massa frön och annat som kostar massor. Men då igen, ett köpt bröd med frön och annat i kostar ju också mer, så det tål att räknas på sen om jag gör något sånt.
Den här gången bakade jag i alla fall Rågbröd och en deg räknar jag kostade mig ca 2€ och blev 17 Tobbi-portioner (Tobbi äter mer bröd per gång än vad jag gör. Och eftersom det mesta brödet går åt till hans frukost så räknar vi i Tobbi-mått) vilket skulle betyda att vi har bröd i minst 2 veckor framåt. Köper vi basbröd från butiken så kostar det oss ca 3€ per vecka, vilket betyder att vi vinner 2€/vecka bara genom att baka själv. Det är ändå 8€ i månaden.

Så det var dagens Mat-e-Matik. 19,20€ på sparkontot per månad blev dagens saldo. Sen kanske folk kan tycka "2€ hit eller dit. Vad gör nu det?". Men det diskussionen tar vi en annan gång.

1 kommentar:

  1. Jag tror också man sparar på att baka själv, jag köper aldrig färdigt bröd, känns bättre att baka för då vet jag exakt vad det innehåller och man slipper konstiga konserveringsämnen :) plus att jag använder honung som sötning istället för socker.

    SvaraRadera