tisdag 16 april 2013

Den-ska-inte-va-där ställen

Tildes lekplats, trots kaoset, är ingen Den-ska-int-va-där
Vi bor i ett stort fint hus. Ett hus vi designat själva och byggt själva (med en hel del hjälp såklart). Problemet är att vi har bott här så pass länge nu att de utrymmen vi har tillgång till just nu är överfulla och de utrymmen vi ännu har kvar att slutföra har vi inte gjort något åt på länge. Som hyllor t.ex. Vi har säkert 10 hyllor som vi vet att ska läggas upp. Vi har dem troligen till och med i en skrubb någonstans. Men de kommer inte upp. Största problemet med det här är att det skapar mycket "Den ska inte va där" ställen. Och sådana ställen har vi gott om. Vi har ett helt rum på övervåningen som vi namngett "garage" eftersom vi inte har ett riktigt garage ännu. Vi har hyllor som inte är uppsatta i köket, vilket gör att vissa lådor i köket är överfulla med saker som inte alls ska vara i lådorna, vilket gör att skafferiet håller på att mutera snabbare än jag hinner hålla tillbaka det. Och så där fortsätter det lite här och var i huset.

Ja, jag vet att alla troligen kan känna igen sig i det jag skriver. Men vad är er ursäkt? Eller, egentligen är det inte ursäkten jag är intresserad av. Vad tänker ni göra åt saken? Har ni för mycket saker? Kan man slänga/ge bort/sälja något av det som bara skräpar hos er? Själv ska jag börja städa i sakta mak, ta ett utrymme i taget och se till att det inte är ett sådant kaos längre. Sortera. Flytta. Kassera. En sak som har en egen plats går att städa upp, en sak utan specifik plats är bara något man flyttar runt utan förbättring.
Och förhoppningsvis ska Tobbi och jag hinna få upp en hylla eller två nu så länge han är hemma. Ungefär så skulle jag kunna fixa mina problemområden här hemma.

6 kommentarer:

  1. Att flytta utomlands med bara en skåpbil gjorde susen for oss! Nu har vi inte mer an vi behover. :P (iofs så finns ju merparten av våra saker kvar i forråd i Osterbotten, men dem kan man latt glomma då man inte ser dem, haha)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, en flytt var alltid ett bra sätt att minska på skräpet. Även om vi aldrig behövde göra det så drastiskt som ni. Men kanske ni sen kan städa genom förråden i Österbotten och kassera det mesta av det? Ni har ju ändå inte behövt det på ett halvår nu, så saknar ni det inte så kanske det inte är så viktiga saker? ;)

      Radera
    2. Jag själv hoppas ju på det. Jag har väldigt få saker som jag måste spara i mitt liv. De e min man som är samlaren... men jag hoppas det ska gå om med tiden. ;)

      Radera
    3. Haha! Just så :) Du måst ta och manipulera det lite. Säg att han får inte ta något tillbaka ur dessa lager om han inte minns vad som finns där. Trots att han säkert har prima minne så garanterat glömmer han något som han annars skulle ha velat spara ;)

      Radera
  2. När jag var arbetslös gick jag igenom ett rum i taget och rensade och skänkte bort/sålde sånt vi inte vill ha sådär som du tänkte göra, det är en bra taktik ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tror det är det mest vanliga sättet att göra det på :) Och nu är det igång! Tobbi håller på att lägga upp hyllor i köket medan jag vaktar Tilde så snart får våra saker komma ut ur lådorna :)

      Radera