lördag 20 april 2013

Nya glasögon

Jag kom just på att jag helt har glömt bort att berätta hur det gick med de nya glasögonen! Annat än att jag valde de bruna då. Så tänkte nu raskt skriva ner lite om det hela.

Jag testade alltså på det här med att köpa mina glasögon från nätet. Och efter att ha tagit hem 2x6 par glasögon för att prova (gratis) så valde jag ett brunt metallpar. Med i lådan fanns tydliga och enkla instruktioner (dock på finska) om hur man skulle gå tillväga efter valet av bågar så det var inget problem.
För att få glasen till glasögonen så besökte jag min optiker och fick ett intyg. Intyget skannade jag sedan in och skickade till Favoptic (skulle även ha gått att skicka tillsammans med provbågarna eller enskilt per post). Och sedan var det bara att fylla i alla uppgifter som behövdes på hemsidan. främst om vilket typ av glas jag ville ha och om jag ville att det skulle vara smutsavstötande (man kan också välja att de ska bli solglasögon), och sedan var det bara att vänta hem bågarna.

Jag i mina nya bågar
Intyget kostade mig 35€ och bågarna blev att kosta 101€ så allt som allt betalade jag alltså 136€ för mina glasögon. Då vill jag poängtera att jag valde de lite tunnare glasen (fanns tre typer av pressat glas att välja mellan) och smutsavstötningen. skulle jag ha köpt dessa från butiken så skulle jag lugnt ha fått betala 300-500€ för dem.
Hur tycker jag de känns? Till en början tyckte jag att själva skalmarna satt löst, men med tiden har jag vant mig och ännu har de inte fallit av. De har dessutom klarat av allt vardagen har utsatt för dem. Det inberäknar kladdiga fingrar, hårdhänta små händer och så sent som i går så låg jag på dem i sängen. Så de får helt klart godkänt av mig.
Hur var det då att shoppa glasögon från internet? Det gick förvånansvärt lätt. Intyg över styrkor måste man ju fixa hos en vanlig optiker, men resten kan man göra hemma eller på nätet. Deras sida var väldigt tydlig och det gick lätt att hitta 6 par att ta hem och prova. Jag tror dock att få klarar av att ta hem bara 6 par och sedan hitta det rätta. Men jag skulle rekommendera att man prövar att ta hem en omgång glasögon, provar vilka som funkar och inte funkar, och sedan på nästa omgång försöker man hitta par som liknar i färg och form de man redan gillat.
Många säger att de vill prova glasögon vi optikern för att de inte vet vilka de skulle välja, men det tror jag inte riktigt på. För när du sen står där vid optikern så tycker du ändå "de här är för mörka", "de här är för stora" eller "de här är för runda". Så jag tror nog att du har ett rätt bra hum om vad det är du vill ha.
Det jag också gillade med deras sida var deras sätt att räkna ut priset på bågarna. Det fanns en litet "ark" att klicka i olika alternativ på och beroende på vilka du klickade i så minskade eller ökade priset på glasögonen. Du såg alltså direkt exakt vad glasögonen skulle kosta och vilka komponenter som kostade vad. Lätt och informativt. Sånt gillar vi.

Jag köpte som sagt mina glasögon från Favoptic. Sidan är endast på finska, men vill ni bekanta er med dem och deras glasögon kan ni med fördel göra det på deras svenska sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar