lördag 27 april 2013

Gräset är grönast på den här sidan

Arthur och Edgar på bänken
Oj vad glad jag var igår! Jag hade fått ett sms från Matkahuolto och besökte därför deras kontor i Ytteresse under förmiddagen igår. Ett litet brunt paket var vad jag fick och i den låg min smarttelefon! Sprang ut i bilen och satte den i laddaren innan jag försökte starta den. Och skärmen fungerade! Å så glad jag blev! Äntligen får jag byta tillbaka till min egen telefon. Och allt hade gått på garantin så det var ingen faktura att betala. Så skönt.
Körde sen via butiken efter posten och där låg två kuvert adresserade till mig. Det ena var från jobbet. De informerade mig om de 30 semesterdagar jag har rätt till i år. Vilken lycka att få semesterpengar när man annars inte kan jobba just nu! Ibland är nog det här systemet vi har i Finland för bra. På tal om jobbet så har många läst om nedskärningar som kommer göras på mitt jobb i höst. Det här är något de informerade mig om inne i veckan och de sa då att är jag vårdledig till nyår så berörs jag inte av dessa (man får inte kicka någon som är på vårdledig) så jag fick ju då välja om jag började jobba igen, och riskera att bli arbetslös, eller stanna längre hemma. Jag valde såklart det senare eftersom jag är rätt säker på att jag hade fått gå annars, är ju nästan nyaste på jobbet och den som då också kan minst. Men på ett eller annat sätt ska jag väl nog försöka förtjäna in lite pengar i höst. Får se hur vi löser den delen. Men semesterpengar får jag ju i alla fall i år. Det är ju kul!
I det andra kuvertet fanns ett brev från FPA. Kort och gott (och det var väldigt kort) stod det att de nu sett genom de uppgifter jag skickat in till FPA angående återkallelsen av studiestöd och de har konstaterat att den var obefogad. Inget studiestöd behöver betala tillbaka. Yes! Yes! Yes! 2500€ jag får behålla! Hur skönt är inte det? Jag visste ju att jag hade rätt men nog är det skönt att få det till pappers. Inga orosmoln hängande över huvudet längre. Nu ska vi bara få bygglovet för garaget godkänt, men enda orsaken till att det inte skulle godkännas skulle vara att något papper saknas, och sedan tror jag att det är alla papperskrig för den här gången. Känns så skönt så skönt.

Igår var nog gräset som grönast på min sida av staketet.

Tilde bär med sig skon
Men allt har ju sina motpoler, eller hur? I morse kl 5 spydde Tilde ner hela vår säng. Stackars lillan fattade nog inte riktigt vad som hände. Hon har varit jättesnorig så jag hoppades ju på att det bara var slem som ville ut ur magen. Men när vi hade tvättat upp allt så lade vi oss tillbaka i sängen och jag matade henne så hon skulle få somna om. Och då spydde hon igen. Så det var bara att göra hela proceduren en gång till.
Nu har jag inte gett henne något mer. Tänkte det är bäst att låta kroppen vila lite först innan vi försöker igen. Det roliga är ju att Tilde inte alls verkar påverkad. Hon är så glad och pigg så. Vi satt uppe en timme och myste medan pappa stackarn fick gå och sova igen (blev inte många timmars sömn för oss inatt) och nu ligger också Tilde och sover i vagnen. Förhoppningsvis var det bara slem som skulle ut. Men eftersom hon ändå spydde två gånger så blir det inget kalas här hos oss idag. Och det är ju trist. Hade verkligen sett framemot att få träffa alla. Men ibland är det såhär.

När livet ger dig citroner, eller vad hette det?


1 kommentar:

  1. Va bra att du int blir utan jobb! Ja tänkt på de tå ja läst på öt om terihus!

    SvaraRadera