onsdag 30 juli 2014

Ändrade matvanor

Man kan milt säga att jag varit kräsen när det kommit till mat under min uppväxt. Men vartefter jag lagt till ytterligare ett år på min födelsedag så har jag börjat gilla mer och mer mat som jag förr vägrade att äta. En av dessa maträtter är soppor. 
Jag vet inte vad det var som jag tyckte var så fel med soppor, kanske det satt ihop med något barndomstrauma. Men när jag nu är småbarnsförälder och ska förse tvååringen med husmanskost varje dag så har soppor blivit ett nödvändigt ont. För helt ärligt, de är lätta att laga och det är lätt att laga mycket av det. Och Tilde får vara med i köket! Soppor är helt enkelt bäst. 
Idag blev det en korvsoppa och jag måste erkänna att den gjordes på enklaste möjliga sätt: 

Ingredienser: några potatisar, en fryspåse med rotfrukter och lök, lite frysta ärter, lite frysta bönor, en halv korvkringla och sen kryddning med 2 buljongtärningar, 4 lagerblad och en  liten tesked  pepparkorn. 

Potatisen tvättades (nypotatis) och delades i bitar. Tilde plockade i kastrullen under hela tillredningen. Korven drog jag skinnet av och delade i bitar. De frysta grönsakerna hälldes i kastrullen efter behag. Fyllde sedan på med vatten så att allt med nöd och näppe täcktes. Tillsatte kryddorna och lät sedan allt koka tills potatisarna var mjuka. 

Jag äter alltid soppa tillsammans med bröd, gärna halvtorrt så man får doppa det ;) och jag äter soppan som den är. Tanken på att mixa soppor ger mej fortfarande rysningar. Nej, ingen färdigtuggad mat här inte. Stora bitar ska det va :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar