onsdag 24 augusti 2011

Visby nr1, Resans gång

Nåja! Nu har jag äntligen tagit mig i kragen för att få ner präntat Visbyresan. Hade egentligen redan kommit en bra bit påväg men min dator sparade tydligen inget av det.

Men ja. Resan startade på fredagen innan hemma hos oss. Jan kom hem till oss och vi hämtade Nettie, Dandy och Thor från Sansund. Resan gjordes i husbil, vilket var nödvändigt med tanke på att vi även plockade upp Kevin i Vasa. Fyra personer med packning för en vecka och två husdjur hade blivit VÄLDIGT trångt i en personbil.
Resan ner har jag redan skrivit om tidigare i ett annat inlägg. Men riktigt riktigt kortfattat så övernattade vi vid Siljas check-in. Vi anlände till Stockholm på lördagskvällen, lämnade av Thor vid hans nya ägare och fortsatte till Nynäshamn. Ytterligare en kväll vid en check-in. Visby färjan anlände till Gotland 3 på natten. Genast sökte vi efter någonstans att sova resten av natten och hittade snart en träffpunkt (ja, den hette faktiskt så).

Nästa dag fortsätter resan mot ett vackert hus nära Ljugarn, här bor Netties avlägsna släktingar och de har lovat att vi får sova på deras gård nästa natt. Vi besöker deras hem, pratar och umgås. Resten av dagen spenderar vi i östra Gotland, promenerar på en strand, går och simmar, hoppar i fantastiska höga vågor och gör inköp i ett glasblåseri och besöker några Raukor. Men vi är ganska trötta efter resan så detta får räcka för vår första dag.

Nästa dag, måndag, tar vi oss an södra Gotland. Vi besöker ett bryggeri/vingård och testar på hallon- och sparrisgrappa (inte gott) och deras egna rosé- och vittvin (smakade mycket bättre). Sedan fortsatte vi vidare ner till riktigt södraste delarna av Gotland. Där går vi på en vandringsled som är fylld av Raukor. Det är jättevackert och Raukorna är roliga att klättra på. Men efter den här dagen får vi nog nog av Raukor och bestämmer att det räcker av dem för resten av veckan.
Vi besökte även marknaden i Lye, men den var inget att skryta med (som en vanlig byamarknad hemma i Kållby om ens det) men eftersom vi inte stannade där så länge så hade vi tid över efter Raukorna och bestämde oss därför för att köra upp till norra Gotland och på så sätt spara lite tid imorgon. Vi sover på en camping vid Slite. Under natten väcks vi av ett fruktansvärt åskväder. Alla utom Jan då. Tobbi springer ut för att dra ur strömmen och jag kliver upp för att sätta på gasen på kylskåpet. När vi lägger oss igen konstaterar vi att det nog var onödigt, ovädret verkar redan vara över.

Så förutom ovädret så har vi under vår runtresa på Gotland väldigt vackert väder. På tisdagen börjar vi dagen med att ta hand om husbilen lite. Städar ur all sand och annat skräp vi tagit med oss in. Diskar det vi har använt och fyller på vattentanken.
När vi sedan beger oss från campingen så fortsätter vi uppåt till ett ställe som kallas blå lagunen. Detta är ett gammalt kalkbrott som fyllts med vatten. Vattnet är klarblått och aningen varmare än i havet. Trots att det blåser så tar vi oss en simtur. Vi hoppar även från en klippkant, helt enkelt för att vi kan (och vi hade kollat innan att de inte fanns några stenar.. och nej, det var inte högt, bara annorlunda än att hoppa från en brygga).
Efter att vi torkat oss så fortsätter vi längs kusten. Vi kör genom en kalk"fabrik" eller vad jag ska kalla det (platsen mellan kalkbrottet och lastningen i hamnen) och vi stannar för mat i en liten by vid ett jättetrevligt café som vi råkade köra förbi. När vi sedan fyllt magarna fortsätter vi åter norrut in på nästa udde. Hallshuk kallas platsen vi kommer till och är en klippavsats. Mycket vacker den med, men det stupar 25 meter ner till Östersjön.
Det börjar bli mitt på dagen och vår resa fortsätter åter neråt, denna gång längs västra kusten. Vårt mål är Lummelunda grottorna, vilket blir en bisarr omändring när man först står i +25 grader sommarsol och sedan plötsligt hamnar i +8 graders mörker. Om ni någonsin är på Gotland så rekommenderar jag grottorna varmt. Ja, det är en turistattraktion numera men den är helt klart värd att se.
Efter Lummelunda tar vi oss då sen åter till Visby. Vi hittar vår camping och går in till ringmuren. Den sista punkten på programmet är "Skönheten och Odjuret en saga i lågor". Vilket var en helt magisk eldshow baserad på Disneys saga. Dansarna är så vackra och elden är så mäktig. Vi filmade det mesta med plutten (vår nya dator) så förhoppningsvis får jag upp ett klipp här nån gång.

Onsdag till lördag spenderas sedan i Visby. De två första dagarna går till att gå på marknaden, ta det lungt och bara slappna av. Vi går på typ ett program om dagen, kvällsprogram. Den första kvällen är det Nordegravarna som gällde. Trixarnas eldshow var helt fin, tyckte dock att ifjol var bättre och de tappade pinnarna några gånger, men summa summarum ett bra slut på onsdag kväll. Innan Nordegravar medan vi sitter och väntar köper vi även biljetter till Dirty Trix som de ska ha nästa dag.
Dirty Trix gick egentligen ut på att göra alla små sketcher och dåliga raggnings repliker som de inte fått rum för i sina andra programpunkter. Riktigt roligt och riktigt underhållande. Bäst var helt klart deras überstav och "butplug poi".

Fredagen spatserade vi åter på markanden. Vi gick på Bastardus Sans, medlemmar från Jauvet som bildat en ny grypp, var de hade bibliska berättelser. Vi fick se skapelsen. Det var väldigt roligt, humor på låg nivå när den är som bäst. När Adam fick i uppgift att namnge djuren så blev Dandy (som råkade skälla åt Eva då hon kom gående förbi) namngett som ett Bältdjur, han har ju ett bälte kring halsen. Haha!
På kvällen blev det sedan att gå på konsert med Loke. Efter att ha hört honom vid Nordegravar som "förband" till Trix så började jag fatta tycke för hans låter mer och mer. Och efter att ha varit på hans konsert så sjöng vi "Sju dar per år" resten av veckan.

Lördagen gick sedan mest ut på att hitta de sista man hade på sin önskelista, nöta upp de sista kronorna och helt enkelt vila upp sig lite innan det var dags att åter vänta vid en check-in.
Vi reste sedan ett helt dygn från natten till söndag till natten till måndag.
När jag sedan steg upp på måndag morgon och begav mig tillbaka till jobbet och vardagen så hade jag sovit dryga tre timmar i min egen säng och kanske två timmar i husbilen.

Självklart har jag mycket utlämnat här. Alla kanderade päron vi ät varje dag. The Pear People började försäljaren kalla oss, då vi aldrig ville ha ett äpple.
All glass vi åt. Vid Glassmagasinet sålde de 140 olika smaker. Vi åt fyra bollar glass på var fyra dagar i rad (+ en sista gång så länge vi väntade på färjan och de andra resenärerna). Vi räknade att vi smakade ca 50 olika glassar den veckan. Min favorit var ironiskt nog Pokemon, gul och glad med tuggummismak. De konstigaste glassarna var nog de so var gjord på Guteöl och Energidricka.
Vi träffade även en hel del nya människor. Ida, Anton och Jonathan var de vi umgicks med mest och verkligen lärde känna. Sedan träffade vi också Pellets, en liten mopsvalp med attityd så det räckte för en fullstor hund.
Vi gick inte bara på marknaden utan besökte även Solkristallen, en Wicca butik med många häftiga saker. Även om jag inte hade tänkt att jag skulle komma ut med något därifrån så har det besöket gjort att jag lite nya saker i lägenheten.
Mycket har jag inte berättat. Det är ju ändå en hel vecka det handlar om, men mycket finns som bildbevis och kommer ni någon gång hem till oss så lovar jag att visa dem för er.