torsdag 4 augusti 2011

Jag pratar finska!

Idag hade jag mitt första riktiga samtal på finska! Jag är så stolt över mej själv! Och det här är inte en sådan där "Har du gjort ritningen till den och den än? När tror du du hinner med den?". Utan ett riktigt samtal om väder, semester, vart vi ska resa och bostadsmässan. Kvinnan jag tala med är helt stenfinsk och kunde inte ett enda ord svenska när hon kom hit, så jag har int ens haft möjligheten att fuska med henne. Och ingen annan satt med oss så det fanns ingen att prata svenska med och ingen att fråga om hjälp när det kom till ord jag inte mindes. Det var bara finska som gällde. Och det viktigaste av allt. Jag var inte ens nervös, utan det flöt bara på även om mycket kom ut fel och jag fick börja om från början och staka mig vidare då jag inte kom på vissa ord.
Men jag hade i alla fall ett helt samtal som fortgick under hela kafferasten! I am awsome!

Haha... Ja, hur som helst. Sist jag skrev var jag sjuksriven. Men det tog allt till onsdagen innan jag faktiskt kom mej till arbetet. Men i sig var det rätt skönt. Hann sova ut på måndagen, slappna av på tisdagen (och ordna viktiga papper) och storstäda hela lägenheten på onsdagen (jag var faktiskt frisk redan på onsdagen, men är man sjukskriven så måste man ju ta tillfället i akt).
Ska försöka sätta upp lite bilder från andra halvan av juli ikväll bara jag hinner. Men först måste jag packa, för i mogon bär det av söderut! Hoppas bara vädret blir bättre än vad prognosen lovar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar