onsdag 23 november 2011

Att ha råd












Har nu suttit och läst kommentarerna till en artikel i ÖT som lyder "Få finländare sparar åt barnen". Och jag blir bara så sur, det enda jag kan konstatera är att dagens människor är bortskämda och inte har koll på sin ekonomi. Och det här är varför:

Kommentar #9: Anser att det rent av är fel att spara åt barnen och att barnen borde spara själva. Annars kommer barnen aldrig att respektera pengarnas värde.
Min åsikt: Ger man en större summa åt sina barn så ska man nog ha lärt barnen att respektera pengarna långt innan summan ens kommer på tal. Jag är ett av de barn som välsignades med föräldrar som sparade pengar till mig och när jag fick dem var kommentaren "Du får göra vad du vill med dem, men använd dem helst förståndigt". Så här hade jag ju då ett val: ska jag slösa bort pengarna på resor och annat roligt, eller betala mitt körkort och första bilen med det? Jag valde det senare och har varit tacksam för den möjligheten resten av mitt liv.

Kommentar #... de flesta: Jag har inte råd.
Min åsikt: Om du inte är arbetslös, inte är sjukledig, mamma/pappaledig utan lever i ett parförhållande var båda jobbar heltid, då har du råd. (Jag är imponerad om man klarar det trots att man inte är två eller om båda inte jobbar, men jag tänker inte påstå att man SKA klara av det då) Klarar du inte av det då lever du endera över din inkomst eller bryr dig inte om din ekonomi. Tanken är den att du ska sätta 10€ på ett sparkonto per månad för att ha något sedan tills körkortet/bilen/utifall att händer.


Lite matte:

10€/ mån i 12 månader=120 € i 15 år är 1800€.

(jag räknar med att man vill vara hemma med barnet något år. Och vill man sedan spara mer än såhär så är det ju upp till var och en)

10€ är ca 4 påsar godis/2 B&J glass/1 biobiljett osv, kan man inte spara det?


Eget ex.

Studiestödet är 499,60 (Brutto)

Hyran är 250€ (för att man ska få max bostadstillägg)

Det gör att man lever på 249,60 € (före skatt) i en månad. Detta ska räcka till El, Internet, TV, Mat, Räkningar, Telefon, Bilen osv osv.

Delar vi det på 4 veckor så är summan 62,40€/vecka. De som har koll på sin ekonomi kan börja se att det blir rätt knapert. Lösningen är då den att man helt enkelt inte slösar.

Varför anser jag då att man ska ha råd?
När jag studerade så tog jag ÄNDÅ och blev medlem i WWF med minimibeloppet 6€. Trixet är att ta bort summan då man just fått pengar! Har man 499,60€ på kontot så då har man råda att "slösa" 6€ och sedan när man närmar sig slutet av månaden hade man ändå lika mycket (lite) pengar kvar som man hade innan man betalade 6€/månad.
Sanningen är den att vi slösar bara så länge vi tror att vi har råd. Så ska man spara en 10:a åt barnet så sätt då undan den direkt (helst automatiskt via nätbanken) då du fått lönen och du kommer aldrig att sakna den!
Och det gäller egentligen allt sparande, drömmer du om ngt så sätt en liten summa varje månad på ett annat konto, så kommer du en dag ha råd att köp/göra det du längtat efter. För hur töntigt det än låter så har vi alltid råd att spara, det är bara fråga om hur stor summa vi kan tänka oss att sätta undan.

2 kommentarer:

  1. Och så ska vi ju dessutom räkna med att depositionsräntorna kommer att stiga inom de kommande 15 åren: :)

    SvaraRadera
  2. Hej Tina!:)
    hittade nyligen till din blogg. och så läste jag detta inlägg, men jag kan bara kommentera att alla har olika. Mina föräldrar hade inte råd att spara åt alla fyra barnen. Vi fick det vi behövde istället när vi var små samt tonåringar och fick lära oss att tjäna pengar på annat sätt. Skulle ha varit glad om de skulle sparat, men så här hade vi :)

    Hälsn . miljönörden

    SvaraRadera