onsdag 2 november 2011

Ja Tina, hur blev det med finskan?

Finska lektionerna går dåligt nu. Hade några gånger då jag helt enkelt inte kunde gå och nu vill jag helt enkelt inte gå dit mera. Jag skulle vilja vara snäll och säg att jag inte vet vad det beror på. Men jag vet ju det exakt. Har jag gått i skola i 16 år så vet jag nog vilka studiemetoder som funkar och inte. Och det här är helt klart just den metod som funkar sämst på mig. Det enda hon gör är allt dalta med folk, inga förhör och inga muntliga övningar. Och det är ju främst de muntliga övningarna jag vill ha! Tillsammans med texter som vi lär oss orden ur. Efter en lektion har jag svårt att säga om jag lärt mig något nytt eller ens vad vi har gjort i en och en halv timme. Så att läa finska så har nog inte gått så bra.

Men om kursen gav mej något så gav dem mej i alla fall självförtroendet i grunderna i grammatik. Så det är ju skönt. Men några nya ord har jag inte ännu lärt mig och det var ju främst för dem jag började. Så vi får se hur många lektioner jag ännu går på. Nästa gång jag försöker mig på kurser i finska kan jag i alla fall med säkerhet välja en med lite mer utmaning.

1 kommentar:

  1. Tips, läs finska tidningar - en per dag och ordförrådet ökar med raketfart:) Vet jag som håller på med att lära mig spanska/Kram från Spanien

    SvaraRadera