tisdag 1 november 2011

Helgen kom och gick

Jag försöker komma på vad som hände i fredags men av någon anledning så har det sjunkit för långt bak i huvudet för att nås. Nåja, resten av helgen gick i alla fall ut på att vistas hos Nettie och springa ärenden. Och att däremellan hitta tid för att ta det lugnt.

Nettie fylde år igår, grattis! Och som prestent gav vi hennes hem en riktig grov städning i lördags. Allt plockades på rätt plats, skräp slängdes, golven dammsögs och skurades och disken försvann in i skåpen. Det tog sina timmar med resultatet blev snyggt och uppskattades.

Sedan på kvällen ordnade Nettie i samband med sin födelsedag även Halloween fest. Det var riktigt trevligt att få träffa Vasa vännerna som man inte ser så ofta och framför allt se vad folk hade klätt ut sig till i år (Ja, vi klär fortfarande ut oss. Hur roligt som helst).
Själv hade jag klätt ut mig till en Sea Fairy, hade köpt passande öron på nätet, sminkat blåa fjäll i ansiktet och hade t.o.m. sytt en klänning! Klänningen tog mig tre dagar att sy och jag var väldigt nöjd med den.
Nu vet jag dock inte om jag kommer att använda den igen, främst av den anledningen att den repades upp. Lite bitter är jag eftersom jag ändå arbetat med den i tre dagar, dessutom var det inte mitt eget fel att den gick sönder utan det var en på festen som satte sig på kjol-delen så sömmen gick. Visst var det bara en olycka, men det kom inte ens ett ursäkta! (Det kom rent av en rätt retsam kommentar, som om det inte alls varit personens fel) Så det var den klänningen.

Festen i sig var rätt lugn, vilket passade mig utmärkt då jag var så trött efter allt städande. Och det var så mysigt att sitta i soffan och prata med de andra som man inte hade träffat på ett bra tag nu. Folk drack, skrattade och umgicks och det var ingen som försökte dra igång några lekar eller annat hyss så jag antar att alla var lika nöjda som jag med att bara sitta och ta det lugnt för en gångs skull.

På söndagen blev det sedan en lugn morgon. Vi bjöds på mat hos svärföräldrarna. Älgkött och klyftpotatis! Mums! På eftermiddagen hämtade vi sedan vårt nya köksbord (ja jag vet, lite väl ute i god tid. Men hittar man DET bordet så låter man det inte bara slinka mellan fingrarna) och drack kaffe med släkten på harabacka. På kvällen jobbade Tobbi så mitt mål för kvällen var att ta det lugnt och ladda batterierna inför jobbveckan.

Så, nu har då helgen gått och nya veckan startat...
Veckan startade med ett läkarbesök. Inget jag annars skulle nämna (kanske inte det mest inressanta ämnet), men tanten som skulle ta blodprov på mig var ju världens nybörjare! Jag har väldigt bra ådror i armarna, de syns tydligt och är lätta att få blod ur. Men tanten lyckades helt enkelt inte med det. Tre gånger förskte hon! Varje gång gjordes sådär grävandes för att kanske lyckas ta sig fram till rätt ställe. Aj!
Det är första gången som man inte har fått det att funka på första försöket och då har jag blivit tappad på blod ovanligt många gånger för diverse blodprov och doneringar. Som tur är så har jag ingen nålskräck, men hennes klumpiga försök har nu gjort att jag har blåmärken i båda armarna.

Idag är jag trött igen. Jag vet inte varför och jag hoppas att mina inlägg inte låter alldeles för sura och inriktade på min trötthet. Sanningen är den att jag mår riktigt bra och har börjat leta efter julklappar! Det är ju mindre än två månader till jul och speciellt om saker ska beställas via nätet så är det nog skäl att börja leta nu. Sitter även och letar recept på bullar och julgodis som man kunde göra inför lillajulen. Så nu väntar jag bara på att takläggarna ska få plåten på bygget. Sedan får snön komma!

5 kommentarer:

  1. Ajaj, du sko ha måsta koma ti Muonio å pickas tär ja va pickatant igår. di flesta brukar tyck att int e känsta na :)

    SvaraRadera
  2. Anna, jag är säker på att du är världens bästa pickatant ;)

    SvaraRadera
  3. Hjälp jag skulle få ett nervöst sammanbrott om någon kom och städattackerade mitt kaos! Diska? Ja, tack! Men sådär i övrigt skulle jag känna mig ytterst obekväm med att ha någon som stökade omkring och plockade bland mina saker. Men folk är ju olika :)

    SvaraRadera
  4. Fast vid närmare eftertanke föredrar jag nog att sköta disken själv också, annars kan ju tallrikarna hamna i fel skåp. Gud förbjude ;D

    SvaraRadera
  5. Malin: Haha. Jo, folk är nog väldigt olika ;) Sen var hon nog förvarnad så det var ingen attack på det sättet, mer som ett avtal.

    SvaraRadera