torsdag 2 december 2010

Vasas snällaste busschaufför

Igår när jag skulle svänga in till Citymarket inne i Vasa i rusningstrafik hände något oväntat. En busschaufför stod och väntade på vägen för att släppa ut bilister från Citymarkets parkering. Jag tänkte ju självfallet dra nytta av detta och själv smita in mot parkeringen, men i samma veva började busschaufförer köra framåt, så jag stannade och tänkte att "Ja, jag får nog stå här ett tag nu i alla fall". Men när busschauffören märkte att jag ville över vägen till Citymarketen så stannade han igen för att släppa mig förbi!
Det här kanske inte verkar som världens viktigaste nyhet, men jag anser för det mesta att busschaufförer (och speciellt i Vasa) inte har någon som helst respekt för andra bilister. Och att han väntar bara för att låta andra komma snabbare fram tycker jag är något av det snällaste som finns. Sådant ska man uppskatta och ta efter.

Förutom möten med snälla busschaufförer så händer det inte så mycket för tillfället. Skolan och slutarbetet knallar på och jag försöker med nöd och näppe hinna med allt som ska hinnas med. Det är länge sedan jag var såhär skoltrött och jag ser verkligen längtansfullt på det annalkande jullovet.
Det andra jag drömmer om är skatteåterbäringen, som borde komma idag! Yess! Äntligen får jag åka och köpa julklappar, så jag har längtat. Jag gillar julen och dess julklappar. Jag gillar att ge, jag gillar att se när jag hittat något de velat ha och jag gillar att själv få saker. Jag gillar att baka pepparkakor och godis, jag gillar att göra julkort, jag gillar att lillajulgranen lyser upp vårt vardagsrum varje morgon vi stiger upp, jag gillar julevangeliet i kyrkan och jag gillar maten och gemenskapen på julafton. Julen är en bra helgdag helt enkelt. Och snart snart är det också Lucia, ska se om man kanske t.o.m. skulle baka lite Lussebullar i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar