söndag 10 april 2011

Vår egen lilla lyxfälla

Det här med pengar är alltid jobbigt. Kommer det att räcka till? Har jag råd med det här? Kan vi åka dit? Har vi råd? Har vi råd? Har vi råd?

Tobbi och jag bestämde oss för att göra ett litet experiment a la Lyxfällan stil. Under en månad sparade vi alla kvitton vi fick i händerna. Oberoende hur liten summa det handlade om så begärde vi alltid kvitto. Okej, jag kan erkänna att vi ibland glömde det vid mindre inköp men för det mesta var vi stenhårda med det. Vi hade t.o.m. en låda var vi fick sätta kvittona om vi ville, ifall börsen blev för full.

Så, nu har det ju då bytt månad och det var dags att räkna ihop alltsammans. Vi grupperade (igen a la Lyxfällan) våra inköp enligt kategorier vi tyckte passade oss. Sen sökte vi även upp alla räkningar vi har och räknade ut allt per månad.
Summa summarum och utan att säga några summor konstaterade vi att vi håller vår "budget". Med sparande inräknat så har vi ändå en liten buffert så det känns bra att ha det svart på vitt. Att jag dessutom kommer att börja få lön istället för studiestödet kommer ju också att hjälpa. Så för tillfället har vi vårt på det torra. Och det känns ju bra. Det här är absolut något jag rekommenderar alla att göra, ifall ni inte vet hur er ekonomi ser ut till 100% så ger det här en jättebra översikt.

Det vi dock konstaterade är att vi äter ALLDELES för mycket skräpmat! Det är nog något vi ska försöka dra ner på. Men det är bra att vi även fick det svart på vitt, för jag trodde nog inte att det var så mycket som gick till att äta ute/hämta mat i månaden.
Det blir att försöka hålla sig borta från det latheten och snåltanden önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar