tisdag 19 juli 2011

Bajj bajj sovsäck

När jag och Hanna började åka på läger så skaffade mamma och pappa varsin lila sovsäck till oss. Nu, 12 år senare, har de varit med om en hel del. Jag minns när det var jätte kallt på ett 4H läger och vi satte ihop våra sovsäckar för att hålla värmen. Jag minns att vi har lekt larver i dem. Jag minns all sand som samlades i botten när man varit o simmat strax innan läggdags. Och jag minns alla gånger jag har sovit på ett skarpt golv med bara ett liggunderlag under mej.

Men nu har nog den sovsäcken gjort sitt. Båda "klämmorna" (alltså, de som dra ihop och isär dragkedjan) har gett upp, så jag får varken öppnat eller stängt sovsäcken längre. Likaså har den tappat ganska mycket av sin värmeförmåga, och med tanke på hur många tvättar den varit igenom i sina dar så är det ju int så konstigt. Så ni var det dags att säga farväl.
Men sovsäcken dog inte för intet. Jag kom på att vaddet inne i sovsäcken så funkar ju fortfarande jättebra till mina amigurumis! Det vadd jag tidigare köpt skulle inte ha räckt till många figurer till så jag hade faktiskt funderat på att köpa mer. Men nu behöver jag alltså inte göra det. Miljövänlig som få! Återanvändning på hög nivå.
En hel påse vadd ligger nu i sömnads-skåpet. Och en plastpåse med resterna av en lila sovsäck ligger i tamburen och väntar på att bli utslängd.

Vila i frid lilla sovsäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar