torsdag 21 juli 2011

Det är inte lätt när det är svårt

Med tanke på att min finska inte är den bästa så tycker jag själv att jag är väldigt duktig som faktiskt försöker och vågar prata finska med finnarna här. Jag byter inte till svengelska eller något annat för att göra mej förstådd (ifall det nu inte verkar helt hopplöst).
Men inte är det alltid så lätt och inte blir det alltid rätt. Som idag så frågade en kollega "om jag skulle kunna göra Pannula?" men jag hörde inte riktigt vad han sa (vi satt vid varsit bord i cafeterian) så jag hörde "om jag har gjort Pannula?" så mitt svar var ju såklart "Nej, int än". Och jag vet int vad det är med finnar, men pratar de med en som int kan så bra finska så får de panik så snart det blir något missförstånd.
Nåja, han kom senare via mitt skrivbord så nu är nog Pannula utrett. Men nog gick orden fortfarande fel för mig. Man hinner liksom inte rätta självklara fel alltid då man pratar. Som nästa och förra, till och från, igår och imoron. Självklart vet jag skillnaden men ibland kommer de ut fel. :P
Men hey, jag gör ju mig förstådd och jag får mitt arbete gjort. Och med lite finska varje dag så kan det kan ju bara bli bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar