tisdag 4 oktober 2011

Ett djur vid vägrenen

När jag startade till jobbet idag så fick jag stanna på riksåttan, det låg ett djur mitt i min körfil. Stannade bilen och gick tillbaka för att knuffa ner det i diketrenen. Det visade sig vara en rödräv som låg där. Blicken var tom, så det fanns nog inget man kunde göra för den längre. Knuffade den av vägen med foten och gick sedan tillbaka till bilen.

Jag blir så arg på folk som inte tar ansvar för något de kör över! Räven var rätt stor så det finns inte en chans att den som kört inte hade märkt av att den kört över något. Och där har den sen fått ligga. Skulle jag köra över något så skulle jag nu i alla fall stiga ur och se ifall den klarat sig. Ifall det finns något som ännu kunde göras för den. Är man sen en sån person som skiter i djur så skulle man ju i alla fall kunna vara ordentlig nog att knuffa den till dikssidan, för traffikens skull. Den räv jag knuffade av vägen i morse gjorde att bilarna behövde köra med halva bilen i andra filen för att missa djuret, och det skulle ju knappast ha slutat lyckligt ifall det kommit bilar emot.



Jag vet att jag många gånger har kört förbi någonting, ett djur, en gren eller annat hinder på vägen, och har skitit i att stanna. Efteråt har jag skämts när jag insett det. Bara för att jag hann se hindret på vägen så betyder ju inte att nästa bil kommer ha lika tur. Så jag har bestämt mej för att bättra mig på den punkten.

Sen önskar jag bara att ifall någon någongång kör över en katt, snälla knuffa den till sidan av vägen. Jag vet själv att vår frass springer omkring på vägarna och om jag någon gång skulle hitta honom överkörd så skulle jag uppskatta att ni i alla fall har flyttat honom till sidan, så det åtminstone finns något att hitta. Dessutom finns vårt telefonnummer på halsbandet. Men att någon skulle vara man nog att ringa och berätta att de kört över vår katt tvivlar jag på.




På samma gång som jag nu tycker synd om räven och är ledsen för dess skull, så är jag också lite glad att den är borta. Arthur springer som sagt omkring på samma ställen och nu vet jag ju att det finns en räv mindre som kan skada honom.

Men jag tycker ändå att rävar ska få leva och inte dödas bara för sakens skull. Vila i frid lilla räv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar