onsdag 4 maj 2011

Vuxenlivet och arbete

"Vad var det som gjorde att du valde att söka till Byggnadsteknik?"
Jag har alltid haft lätt med matten och är intresserad av design och problemlösning.

"Vad skulle du vilja jobba med sen när du blir klar?"
Jag skulle vilja rita hus åt folk och pussla ihop det så att de blir nöjda.

Ungefär så lät det när jag började i SYH (svenska yrkeshögskolan) som skolan hette då. Programansvarige höll en kort diskussion med oss alla för att se vad vi förväntade oss av de fyra år vi skulle gå där och även vad vi hade för mål för framtiden.
Visst, detta var mitt första mål men jag fann ju sedan att det fanns så mycket mer som man kunde göra inom byggnadsteknik. Som fuktgranskning och inspektion. Men konstruktion gick jag ju i alla fall och i det stora hela så är jag nöjd med det valet.

När det sedan var dags att söka arbete så gick jag in på mol.fi och helt enkelt sökte på allt som fanns uppe. Tänkte det är ju värt att försöka i alla fall. Nykalreby stad nappade ju då till sist på mig som halvtidsanställd.

Men sen svängde allt.

Vi fick höra ryktesvägen att de sökte planerare till Teri-Hus. Häftigt tänkte jag och fick en telefonnummer som jag ringde på dagen därpå. En intrervju veckan därpå men sedan en lång väntetid (jag hade på det sättet kommit in bakvägen och var nu tvungen att vänta på att alla andra skulle svara på Teri-Hus annons)

I torsdags ringde de och erbjöd mig arbete. Heltidsarbete. Till augusti. Jag sov på saken men konstaterade ju att det är klart att jag vill ta chansen. Så i måndags började jag som planerare på Teri-Hus i Terjärv :)

Arbetstempot skilde sig lika hårt från det i Nykarleby så som olja skiljer sig från vatten. Direkt när jag kom dit blev jag tilldelad ett bord med en dator på. Min handledare kom ca 15 minuter senare (utexaminerad från Novia 2010) och vi öppnade en plastficka full med papper för att se vad den innehöll. Mitt första uppdrag blev att rita en sockelritning för ett garage. En riktig beställning!
Arbetet skulle göras i Vertex. Ett program jag aldrig använt förr. Joel (handledaren) fick peka mig genom vart enda kommando. Men det går snabbt att lära sig och jag kan arbeta mycket mera självständigt redan idag, två dagar senare. Jag måste dock fortfarande fråga om vissa kommandon och mått av Joel och han granskar allt arbete innan det stämplas som klart.
Jag trivs jättebra och jag känner mej mer hemma för varje dag som går. Jag hopps att de kan ge mig fortsatt tjänst sedan efter augusti.

Ja, jag arbetar alltså för tillfället med sockelritningar, som planerare/konstruktör. Det är oftast där man börjar när man kommer som ingenjör till Teri-Hus för att man ska lära sig deras system och programmet. Sedan förflyttas man med tiden. Antar att jag kommer att ta över Joels arbete till att börja med om jag får stanna.
Det här är var jag svänger in numera varje dag. Kontoret finns i det gula huset och hallen i den anda byggnaden.

1 kommentar:

  1. Platsen ser bekant ut ;) Grattis till jobbet! vilken tur du har som direkt kommer till en plats som du önskat.

    SvaraRadera