torsdag 8 september 2011

Grunder i Finska och Tillbaka till skolbänken

Har just varit på min första lektion i Grunder i Finska. Ganska roligt egentligen, första gången jag känt mig smart på en finska lektion. Ni undrar ju då säkert varför jag har valt att gå en kurs, en grundkurs, i finska av alla ämnen och jag har en ganska lång lista som säger varför.
  1. Nu när jag börjat våga prata finska så finns inte orden där. Detta är en tungt vägande orsak till varför jag åter sitter i skolbänken.
  2. Jag har glömt mer eller mindre all grundläggande grammatik. Inte alls lika viktig orsak, men skulle vara skönt att få den repeterad.
  3. En dålig start. Jag skyller helt på att min grund i finskan aldrig blev bra och därför har det känts som att finska är något omöjligt att lära sig. Men nu finns viljan där och modet att prata finska så nu ska grunden byggas stabilare (som den byggnadsingejör jag är, haha)
  4. Ska jag få nya arbetsuppgifter inom Teri-Hus så måste min finska bli bättre, på alla plan, annars kan jag inte börja med den kundkontakt jag skulle önska att jag fick arbeta med. Och innan den dagen kommer så tänker jag alltså öva upp min finska så jag är redo när möjligheten dyker upp.
  5. Om/När jag nån gång ska söka jobb så vill jag kunna kryssa i på formuläret att jag pratar bra finska och faktiskt känna att det är sant.
  6. Och sen vill jag gå en grundkurs för att faktiskt kunna bekräfta för mig själv att jag kan nog finska jag.
Så, nu har jag då alltså varit på min första lektion för hösten. Vet inte om kursen fortsatte på våren, men åtminstone till november ska jag sitta i skolbänken varje torsdag för att lära mig det som skolan misslyckades att få inpräntat de första 9 åren av min skoltid.

1 kommentar:

  1. oj hede sku no vara na fö me å :) allti tå man läser jobb ansökan så står he goda kunskaper i finska är ett måste å svenska å engelska e meriter.. kan aldri me gott samvete säga att man pratar finska flytande.. surt

    SvaraRadera