onsdag 9 februari 2011

A+

Jag har varit och gett blod igår! Duktiga jag!

Jag vet att folk har hur mycket godtagbara ursäkter som helst, och jag har full förståelse för dessa. Men jag som i sig inte får några men alls av att ge blod så tycker det är uppfriskande. Jag gör något bra och osjälviskt som jag på samma gång själv mår bra av (är det då osjälviskt? Nåja..). Det enda som är synd är att jag ger mer sällan än vad jag skulle kunna och vilja. Det är sjukdomar, mensvärkar och skolveckor man helt enkelt inte hinner. Så trots att jag varit blodgivare i nästan två år(?) så har jag bara gett blod 4 gånger. Men 4 gånger är ju bättre än ingen gång och så länge jag kan ska jag nog fortsätta dra mej till Röda Korsets blodgivning.

En av grejerna jag tycker är roligt med blodgivning är att man får reda på sin blodgrupp. Först var jag lite besviken då jag fick reda på att jag är A+, den vanligaste, men sen konstaterade vi ju att det är ju då oxå den som används mest. Ifall ni vill ge blod så kan ni läsa mer på blodtjänst. Man kan se hur mycket blod de har på lager för tillfället och läsa om vilka krav de ställer på blodgivare. Det finns också mobila blodtjänster och här har ni deras schema (endast på finska, men hur svårt är det nu att leta efter Pietarsaari?) De har t.ex. imorgon så att man får ge blod i Esse.

1 kommentar:

  1. Bra Tina! jag kan meddela att blodet också verkligen behövs. Använder det nästan dagligen på jobbet och alla handskas med donationerna mycket försiktigt. Det är en ovärderlig gåva, inget slängs och varenda droppe tas tillvara.

    SvaraRadera