onsdag 2 mars 2011

Vad vi äter och slänger

I vårt samhälle är vi väldigt vana vid att alltid hitta det vi behöver i butikshyllan. Men visst anser jag att det har gått lite till överdrift. Den mängd mat som slängs pga att den inte säljs är skrämmande. Sedan att vi dessutom själva slänger den mat vi inte hinner äta upp tycker jag bara är dumt.

Och jag vet att människan är av naturen lat (jag menar, jag känner ju mig själv) Men ibland skulle jag hellre gå i en stor saluhall med många små affärer med köttdiskar, grönsaksdiskar, bagerier m.m. än att gå i typ Prisma. I slutändan så skulle det ju ändå bli samma promenad men med mycket mer lokala varor.

Det svåra med att just säga "köp superlokalt!" är ju att vad får jag om jag gör det? Skulle jag verkligen sluta handla tropiska frukter t.ex? Visst anser jag att lokalt, ekologiskt och miljövänligt är bra. Men precis som att jag älskar kött för mycket för att bli vegetarian så älskar jag lyxen med det mångfald som en mataffär faktiskt kan ge mig. det jag vill ha sagt är att man kan göra många små förbättringar utan att bli extrem. För i slutändan gör ju också små förändringar gott.


Det finns tre saker jag försöker följa för att försöka förbättra mina matvanor. Eller egentligen fyra.

För det första så
försöker jag bli bättre på just det här med att inte slänga mat. Att planera våra inköp så pass bra så att inget blir gammalt, inget lämnar över och inget lämnar orört. Detta är helt klart en punkt jag vet att jag måste förbättra. Men detta är också en punkt jag tror påverkar miljön och min plånbok mest.

En annan sak är att jag äter hellre älgkött än vanligt kött. Detta eftersom älgarna inte är massproducerade, jag vet varifrån den kommer och här snackar vi att äta lokalt! (plus att det är gott!). Köttindustrin har helt klart spårat ut och jag tror faktiskt på att den skulle kunna förbättras. Hur detta ska gå till vet jag inte. Tror jag att det har någon skillnad om jag ensam ändrar mina matvanor? Knappast. Känns det bättre för mig? Ja. Så detta var en rent nedsmutsningsfråga gällande transport och uppfödning.

Sedan så försöker jag verkligen kolla på VAD jag äter då jag går till affären. Är det naturligt? Jag ser mig för vad det står på innehållsförteckningen och ja, jag vet att alla E-ämnen inte är skadliga. Men tänk på vad mycket arbete det ligger bakom för att få tag i dem. (Den största boven för mig här är godis...)

Den fjärde saken som lite går in i den tredje är att jag försöker handla så mycket som möjligt miljövänligt, lokala och rättvisemärkta produkter. Ekologiska produkter tycker jag också att är en bra sak, men hur ekologiskt är det att handla något som är från andra sidan jordklotet istället för att köpa den icke-ekologiskt märkta produkten som är från grannkommunen?
Generellt köper jag hellre lite dyrare produkter än nöjer mig med de av sämre kvalitet. Brister i detta handlingssätt finns fortfarande men jag försöker ju förbättra det hela tiden.

3 kommentarer:

  1. Och såklart blev det dags att tömma kylskåpet idag. Slängde just två tomater, en halv paprika och vindruvor... Känns väldigt onödigt och visar väldigt tydligt att jag har en bit kvar att gå ännu med min mat-planering.

    SvaraRadera
  2. Ekologiskt betyder ju inte nödvändigtvis miljövänligt. Ekologiska produkter uppfyller vissa krav som ställs på producenten för att de ska få kallas så. Sedan var produkten kommer ifrån, eller vad dessa krav är vet man aldrig riktigt. Sedan kan ju företag komma på egna "miljömärken", så det gäller att se upp. En hel del är rent av bara reklam.

    SvaraRadera
  3. Det är sant. Därför ligger de lite under olika punkter. Jag tycker i regel att det är viktigare att det är miljömärkt än att det är ekologiskt.

    Lite som med lågenergilampor vs LED. Den ena innehåller kvicksilver medan den andra räknas som elektronik. Plus att LED gåller typ tre gånger längre. Men lågenergilampan är ändå "ett bra alternativ till glödlampan"... så länge den inte ska slängas.

    SvaraRadera