tisdag 10 januari 2012

Kriget mot livsmedelstillsatserna

Har redan haft det här i bakhuvudet en längre tid och har redan gjort en del förändringar i mina val av livsmedel. Men jag har bestämt att 2012 ska bli året då jag verkligen lär mig något om livsmedelstillsatserna.

Det finns 316 livsmedelstillsatser som är godkända i EU och Sverige och som måste skrivas ut på förpackningen. Problemet är att vissa av dessa tillsatser har visats ha negativa effekter, andra är förbjudna i andra delar av världen (säkerligen av en orsak), men vissa är helt naturliga och inte skadliga för oss. Men hur ska man veta vilka tillsatser som är skadliga och vilka som är stämplade som harmlösa?

Här kanske något smarthuvud skulle säga: "Men ät inga E-ämnen". Janå, det är nog inte så enkelt. Om precis allt du äter är gjort från grunden, inte blivit förpackat innan och inte behöver kryddas. Bra för dig. Men sanningen är den att E-ämnen finns i ALLT nuförtiden. Och det hjälper inte att du undviker produkter med E-ämnen, tillverkaren kan nämligen själv bestämma om han skriver ut tillsatserna som ett E-ämne eller använder ett annat namn för det. Och tillverkarna blir allt mer kreativa med hur de fortfarande ska få oss att köpa deras produkter, utan att vi vet vad de egentligen stoppat i dem.
En annan besserwisser kanske säger: "Men jag har ätit E-ämnen hela mitt liv och inte blivit sjuk, inte kan de ju vara så farliga". Jag kan äta råttgift i en tillräckligt liten mängd om jag vill! Och skulle troligen inte bli sjuk bara mängden är tillräckligt liten. Och det betyder inte att jag tänker börja krydda min mat med det för det.
Men för mig handlar det inte så mycket om vad som direkt är skadligt mot mig, utan tanken bakom. Varför måste de trycka in så många tillsatsmedel i den här produkten för att jag ska vilja äta den? Och inser ni vad det är gjort av, för att vi ska TRO att det är gott?

Och det är precis det här jag tänker göra 2012. Lära mig vilka tillsatser jag ska vara lite extra försiktig med och vilka jag väljer att fortsätta äta. Jag ska försöka få nerplitat ett E-ämne (eller en grupp) i veckan här, så är ni inte intresserade är det ju att ignorera de inläggen. Men oberoende om man vill ändra sina egna matvanor eller inte, så tycker jag åtminstone att det är intessant att se vilka E-ämnen det finns, hur de tillverkas och vad de används till.

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag är på många sätt skeptisk till livsmedelsindustrin och jag läste nyligen Mats-Eric Nilssons Äkta Vara och Den Hemlige Kocken. Köpte nästan aldrig några halvfabrikat eller färdiglagade rätter innan heller, men efter att ha läst de ovanstående böckerna har jag helt undvikit att handla livsmedelsprodukter som innehåller onaturliga tillsatsämnen. Det tar lite längre i affären när man ska hålla på och läsa på varenda lilla kryddburk och brödpåse, men det är inte så svårt att utesluta E-numren som man tror.

    Vet ju att inte alla tillsatsämnen nödvändigtvis är skadliga, men jag tycker det är lättare att köra skrikt utan än att försöka minnas vilka ämnen som hörde till vilken kategori. Och man mår ju i alla fal inte sämre av att lämna bort dem heller.

    Sedan får man nog i sig sin beskärda del ändå, för som du skriver äter man ju inte enbart sådant som man själv kockat fram på rena råvaror.

    SvaraRadera
  3. Men om vi då tar t.ex. E330, citronsyra. Citronsyra är ju inget skadligt, det finns ju helt naturligt i frukter. Nog är det ju rätt onödigt att man undviker en saftflaska för att det står E330 på den.

    Och klart att det är LÄTTARE att undvika allt som heter något konstigt eller det står ett E framför. Men nu tänkte jag inte gå den lätta vägen utan faktiskt lära mig något.

    SvaraRadera
  4. E330 framställs via en kemisk jäsningsprocess med svart mögelsvamp. Många säger att allergi/astma symptom orsakas av just E330, så dåligt med citroner där tyvärr. Ytterligare ett exempel på hur lurade vi blir av industrin...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har själv kommit fram till det när jag sedan väl började läsa in mig på ämnet. Så nuförtiden så försöker jag hålla mig borta från E330 också. Det svårare är när det faktsikt står "citronsyra" på en produkt. För då KAN det ju faktiskt vara just citronsyra och inte något kemiskt framställt.

      Radera
    2. Ja det är jättesvårt att veta, de krånglar verkligen till det för oss.

      Radera
  5. För några år sedan behövdes inget E nummer på den artificiellt framställda citronsyran, men nu krävs det. Med andra ord citronsyra eller E330 är samma elände, alltså framställd ur en jäsningsprocess med Aspergillus Niger.
    Läs vår hemsida; http://www.allt2.se/fri-fran-allergi/

    SvaraRadera