fredag 13 januari 2012

Snöfall och uppatering

Ifall någon har lyckats missa det: Skitt vad mycket snö det har fallit! Vi satt igår här på kontoret och bara stirrade ut när snöfallet startade på riktigt och när det var dags att åka hem så hade jag åtminstone 10 cm snö att sopa av bilen. Perfekt snögubbe snö. Synd att jag inte hade tid med någon snögubbe igår.
Men jag klagar inte på snön. Absolut inte. Jag älskar snö och det får gärna finnas mycket av det, även om det just tar lite extra länge för en att ta sig från punkt A till punkt B. Men det finns en sak jag inte gillar med snön och det är hur småvägarna börjar se ut. I morse fick jag köra en annan väg ut till 8:an för den vanliga vägen var igensnöad. Resten av vägarna var sådär normalt hala så inga överraskningar där, men när jag svängde av riks 13 och in på Terjärvvägen så fick jag halvera hastigheten: All snö som kommit sedan igår eftermiddag låg fortfarande kvar och hjulspåren att följa var få. Urk vad jobbigt det var att ta sig fram med mötande traffik på de absolut värsta ställena! Men helskinnad kom jag fram och nu hoppas jag vara att vägen är plogad när jag ska köra hem ikväll.

En lite random bild, men det här kommer i alla fall att bli vårt hjälpkök/grovingång.

Sen till en uppdatering på bygget. Det händer massor just nu! Vi har börjat få in offerter för hjälpkök och kök. Ventilationen börjar var på det sista. Jag fick sopluckan från jobbet igår, de var jättesnabba med att få hit den, så centraldammsugaren blir så småningom klarmonterad. Strömmen är dragen i några rum, är faktiskt inte helt 100 själv hur långt de har hunnit. Gipsskivorna är uppe i de här rummen också. Spisdelarna bars in igår och idag kommer muraren för att börja mura upp den!
Så nu är det bara att fortsätta jobba och vänta på att blåsullen ska anlända så att vi får lite värme i stugan. Folket på jobbet (och säkert på många andra ställen) tvivlar då jag säger att vi tänker flytta in i lilla delen under våren. Men hey, jag får börja med grundjobbet inför spacklingen i helgen! För 2 månader sedan hade vi ännu sand som golv! Allt löper så snyggt nu att jag inte alls skulle vara förvånad om vi håller den tidsram vi satt upp. Dessutom har jag fått stöd i den tanken av Morbror, som också sagt att fortsätter vi såhär så är vi nog inne till midsommar.
Tobbi har jobbat jobbat väldigt sparsamt denna månad, men han har ju verkligen inte varit sysslolös med allt jobb vid bygget. Har konstaterat att just nu är uppdelningen lite så att jag drar in pengar just nu, och han drar bort räkningar för senare. För destu mer han är på bygget, destu färre hyror behöver vi betala.

Och för alla hjälpsamma själar, var redo på talkohelger i februari och mars. Vi tackar för all hjälp vi redan fått och all den hjälp vi ännu kommer att få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar