torsdag 5 januari 2012

Soja, inte så bra som folk säger

Kom i misstag in på den här bloggen och tyckte genast att den var jätteintressant. Här skriver Vanessa om sig och sitt mål att leva mer hälsosamt genom att använda naturläkemedel, rätt typ av mat osv osv. Men det jag reagerade på var hennes inlägg om soja.

Jag har alltid hört bara positiva saker om soja, hur bra och nyttigt det är att äta soja och alla bra saker som finns i den och hur mycket bättre sojan är mot miljön och hur man ska äta soja för att motarbeta köttindustrin. Och här har vi plötsligt en som strävar till att leva hälsosamt och värna om naturen och som ratar sojan!

Länkade till hennes blogginlägg, men 3 saker som jag tyckte var extra intressant var:


  • Det är endast ekologsikt odlad soja som som inte skadar miljön och omgivningen och motarbetar köttindustrin.


  • "Vanligt" odlad soja används som kraftfoder för djur, vilket gör att skogar i Brasilien skövlas för att odla soja. Denna soja besprutas dessutom med bekämpningsmedel som är förbjudna i EU och dessa gifter dödar årligen ett antal av lokalbefolkningen (siffran är dock väldigt svår att fastslå då inte alla dödsfall och insjukningar anmäls).


  • Soja innehåller naturliga gifter som växten har för att skydda sig själv mot djur och skadeinsekter. Ett av detta ämen är Fytinsyra som hämmar kroppens upptagning av mineraler som kalcium, magnesium, koppar, järn och zink. Vilket alltså gör det svårare för dig att få i dig alla nödvändiga mineraler som din kropp behöver.

Som sagt. Väldigt intressant att höra andra sidan av en produkt jag alltid bara hört bra saker om. Så om jag någonsin köper soja ska jag absolut se till att den är ekologisk, främst för min egen skull. Dock betyder ju inte ekologiskt samma sak som miljövänligt och även ekologiskt odlad soja kan, precis som alla andra grödor, belasta naturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar