lördag 21 april 2012

Disney: Day 04- Your Favorite Prince

Här börjar det nog bli svårt på riktigt, en Disney prins? Filmerna handlar ju sällan om prinsarna. Och i mitt tycke, om prinsessorna tenderar att vara dessa självständiga, godhjärtade men ack så hjälplösa hjältinnor (de måste ju i något skede räddas av prinsen annars fyller han ju absolut ingen funktion). Så är prinsarna tvådimensionella karaktärer som bara behöver flänga med håret för att flickorna ska bli störtförälskade. Och på tal om håret, de har ju alla varit och klippt sig till samma frisör! (Förutom odjuret då, som inte har klippt sig på vem vet när). Nej, prinsarna ser likadana ut allihopa. Likadant är trist.

Sedan räknar jag inte Aladdin som en prins, enligt filmen så avskaffades ju lagen om att prinsessan var tvungen att gifta sig med en prins så att de kunde bli ihop. Inte tvärtom. Och om Aladdin skulle räknas som prins så skulle Milo också göra det (för han blev ju också ihop med en prinsessa), och det håller jag nog inte med om.
En annan grej varför jag tycker att prinsarna inte är så mycket värda i filmerna. De har ju inga namn! Hittade bilden nedan, den är inte så snygg kanske men den visar min poäng rätt bra. Plus att den plockar bort Aladdin och lämnar kvar mina 5 kandidater.

  

Sen är jag nog inte så intresserad av varken Snövits prins, Prince Charming och Philip. Så då är bara Eric och Odjuret kvar. Och då föredrar jag nog odjuret. Man känner verkligen med honom genom hela filmen och jag gillar att man får se hans dåliga sidor så väl som de goda. I jämförelse med det så verkar Eric bara vara en bortskämd prins, även om han också får jobba på slutet för att få behålla kärleken. Plus att Odjuret är den enda av prinsarna som verkligen har lyckats fånga tjejen med sin personlighet och inte by good looks. 
(Sen finns ju också Simba, men ja, jag gillar filmen men Odjuret vinner nog över Simba också)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar