torsdag 26 april 2012

Regnig torsdag med ett "happy smile"

Sitter på jobbet och ser på när regnet bara ökar i styrka på utsidan. Vissa här är rätt trötta på att det regnar, men jag tycker att bara snön smälter så är jag nöjd. Dessutom kan det ju bra regna nu då jag ska sitta här, så får det vara soligt sedan när det blir helg.

Jobbet börjar för min del reda upp sig rätt bra. Håller mej helt hyfsat till tidsschemat så ingen panik på det sättet just nu. Tycker dock synd om hon som ska ta över efter mig för hon slängs nog verkligen in i värsta ruschen. Har förresten fått prata finska nu via telefon nästan varje dag och det går förvånansvärt bra. Min grammatik måste vara helt förfärlig, men jag har hittills alltid lyckats göra mig förstådd så det känns jättebra. Synd att sluta här lagom tills att man faktiskt har börjat lära sig något.

Besökte igår Kantri. Kanske till och med för sista gången. Vi godkände tidigare offerter, gjorde en ny offertförfrågan på nya möbler och fastslog ett leveransdatum för hela paketet.
Så sist och slutligen tog vi köket, hjälpköket, klädskrubben, skafferiet, skrubben, badrumsskåpen, en garderob och en bänk av dem. Ingen liten beställning det inte. Men som försäljaren också sa, när man bygger nytt så behövs det ju också nya saker. Och skrubbinredningar är ju inte precis något man tar med sig från förra stället.
Kan i det här skedet varmt rekommedera Katri kök åt de som söker kökinredningar. De har ett brett sortiment med förmånliga priser (i alla fall de vi jämförde med, och då var IKEA ett av dem) och de har alltid varit lättillgängliga och villiga att svara på frågor, skicka mejl och boka möten med oss. Blir spännande att se om slutresultatet också är lika exemplariskt.
Det enda jag faktiskt har som negativ kritik är att deras galleri på nätet är lite föråldrat. Eller ser i alla fall föråldrat ut. Lite fler moderna modeller skulle nog inte skada försäljningen (för de säljer ju dem nog, de har bara inga i galleriet).

Sådär annars då? Nedervåningen är färdigspacklad! Eller, till 99,9% färdig. Pappa har nämligen en gipsskiva som inte får sättas upp ännu. Så vi har en ynka skarv kvar på nedervåningen. Men den är snabbt fixad och innan alla väggar blivit målade så kommer nog den skivan också ha funnit sin plats. Så just nu kör vi med grundmålning för fulla muggar.
På övervåningen har vi tre rum kvar att spackla plus tarppuppgången. Så innan långhelgen är över så kommer hela huset vara färdigspacklat! Känns rätt mäktigt.

Målandet av väggarna är som sagt i full gång. Morbror målaren har dragit ett varv grundfärg i vardagsrummet och kommer igen nästa vecka, så ska se hur länge det tar innan han har avklarat de höga väggarna. Får vi fortfarande talkoarbetare så kommer de också att sättas på målandet, så det tar nog inte länge innan det är dags för den slutgiltiga färgen!
Efter det är det "bara" innertaket och golvet kvar, slänga in all inredning och flytta in. Enkelt! Eller hur? Hur många slår vad om att vi hinner flytta in inom maj?

Det har varit en hektisk vecka och den verkar inte lugna ner sig i första taget. Men mitt största problem är att jag börjar känna mig förkyld och hängig. Nej! Jag vill inte bli sjuk nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar