måndag 13 februari 2012

E 620-625

Nu har jag äntligen fått tag i min bok! Den heter "Handbok för den Kräsne Konsumenten" av Tommy Svensson och handlar om tvivelaktiga e-ämnen. Alltså e-ämnen som vissa anser inte borde godkännas då att de exempelvis är förbjudna i andra länder.
Denna bok och sidan Äkta vara är de sidor jag främst tar min information ifrån ifall det är någon som är intresserad.
I varje E-ämnes inlägg kommer jag att berätta E-ämnets nummer, riktiga namn (så de inte kan gömma sig bara för att man inte skriver ut nummern), vilken grupp de tillhör, hur det tillverkas och varför det anses skadligt. Jag kommer även sätta med bilder för att visa exempel på var dessa E-ämnen finns.

Veckans E-ämnen blev då E 620-625. Detta för att A) De är orsaken till varför jag började undvika vissa E-ämen och B) jag på så sätt kan "ta igen" de veckor som jag väntat på boken. Om ni inte annars är intresserad, men av någon anledning läst såhär långt. Läs i alla fall biverkningarna för de är helt galet mycket.



Glutaminsyra, E620
Mononatriumglutamat, E621
Monokaliumglutamat, E622
Kalciumdiglutamat, E 623
Monoammoniumglutamat, E624
Magnesiumglutamat, E625

Grupp: Smakförstärkare
Tillverkning: Innehåller PFGA (Process free glutamic acid) som folk kan reagera på pga att glutaminsyran framställs syntetiskt genom mikrobiologisk jäsning och kan därför inte brytas ner på samma sätt som naturlig glutaminsyra.
Biverkningar: ADHD-liknande reaktioner, ätstörningar, fetma, fosterskador, hjärnskador, Chinese Restaurant Syndrome, kramper, depressioner, personlighetsstörningar, inlärnings- och minnessvårigheter, glaukom (grän starr), ögonskador, hormonstörningar, förhöjt blodsocker, aggressioner, leverskador, stroke, svår huvudvärk (migrän), svåra allergiska reatkioner, yrsel, reproduktionsstörningar och sterilitet, skador på näthinnan, astmaattacker, ångest och ansiktssvullnader. Ämnena är även nervcellsförstörande.
Vanligt förekommande i: kryddor, färdigpåsar, färdigmat, smatsatta chips m.m.

Egna kommentarer: Det här är något jag har läst på flera ställen på internet och det är ju upp till var och en att bestämma vad man tror på. Men för något så onaturligt som smakförstärkare så är inte jag villig att ta risken. Boken säger att det troligtvis är ingen fara ifall man "slarvar" med sina E-ämnen ibland, men i mån av möjlighet så tänker jag försöka undvika E620-625 helt.

2 kommentarer:

  1. wow! Vilken lista med biverkningar. Står det någonting om det är en testad sak, och i hur stor dos man skall inta e ämnet innan någonting märks? Men åtminstone jag kommer att börja se efter de där smakförstärkarna :) Mat gjord från scratch och kryddor man känner till är absolut bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det här är KÄNDA biverkningar. Om man vill veta mer så har Svensson en lista på varifrån han har fått sin information (eftersom handboken är mer som en sammanfattning) och då kommer man nog till mer korrekta forskningsresultat.

      Vilka mängder som är skadliga är svårt att säga, men åtminstone smakförstärkare rekommenderas inte för barn under de första åren. Och sen är det ju så att alla reagerar olika, är man mera känslig mot ett ämne så behövs det int så mycket medan andra tål det bättre. Men oberoende så är det ingen kropp som kan hantera smakförstärkarna klanderfritt eftersom de som sagt är onaturliga för kroppen.

      Radera