torsdag 16 februari 2012

Seminarium: Ekologisk vardag

Igår var jag på ett jätteintressant seminaruim om ekologisk vardag. Kvinnan som höll det var medlem i Eco-Marthorna och var väldigt livlig och pratglad. Så även om det mesta hon berättade inte var något nytt så gav hennes utstrålning en viljan att försöka lite extra.
Saker som hon pratade om var att veckohandla, tillred maten själv, handla begagnat, städning, kosmetik och lite annat smått och gott. Jag gillade också hennes attityd, då den överensstämde så mycket med min egna. Att ekologiskt närproducerat är såklart att föredra, men att finns inte det alternativet så är det ändå bättre att köpa lokalt än något ekologiskt de transporterat från andra sidan världen.
En annan sak jag tyckte var skönt också var att jag redan kommit så pass långt när det kommer till ett kemikaliefritt hem. Och visst, mina städprodukter kommer från Österrike (vilket ju blir en viss transportsträcka) men den sträckan gör produkten EN gång. Skulle jag köpa en mer slit och släng version här hemma så går det åt rätt många produkter under den andra produktens livstid, och då skulle ju den sammanlagda transportsträckan bli så pass mycket längre.
De största svagheterna jag har är: lång duschar, shoppar nytt för mycket och kör bil själv för mycket. Det första är inget jag planerar att göra något åt. Att duscha är min lyx i vardagen och terapi för kroppen. Shoppingen borde jag helt enkelt ta mig i kragen och skära ner på, på ett område i taget. Man behöver ju faktiskt inte så mycke saker som man faktiskt har. Den sista punkten har jag också lite problem med att reglera, för bil måste jag ta till jobbet (det går inga bussar den vägen och vi har alla lite olika arbetstider). Men förhoppningsvis blir vi lite bättre på att använda cyklarna till sommaren plus att efter flytten halveras ju arbetssträckan med det dubbla, så det måste man väl se lite som en miljövänlig handling? Och veckohandla kan jag bli bättre på, så att det inte blir så många varv via Sale.

Det är klart att när vi nu bygger så försöker vi tänka på det här miljövänliga. Vi har bergvärme iställe för oljepanna, LEDlampor istället för glödlampor, plats i trädgården för nyttoväxter, sparar det vi vill spara och använder lite loppisfynd (och ska sedan ge bort/sälja det som vi inte sparar), A+ märkta vitvaror, ordentligt med isolering i väggarna, reningsverk med kompostering och säkert mycket mer.
Men jag kan ärligt säga att vi tagit oss en del friheter. Vi bygger ju ändå nytt, ska man vara riktigt miljövänlig så borde man ju egentligen renovera gammalt. Dessutom kommer det ju som sagt rätt mycket nytt, i form av fast inredning främst. Men det här är ju ändå ett hem vi ska bo och leva i väldigt länge, så då tycker jag också att om man gör det rätt på första gången så är det på sitt sätt miljövänligt, för så länge vi trivs så kommer ju ingen inredning att bytas ut "för tidigt".

Men just nu känns det rätt svårt att förändra mitt liv ytterligare, att ytterligare försöka leva mer miljövänligt och samtidigt bolla med jobb, bygge och allt. Men det att säga att man inte har tid tycker jag egentligen är världens sämsta ursäkt, för allt handlar om att prioritera, men vissa saker får jag nog börja med först när vi flyttat in i nya huset och inte sätter varenda lediga kväll på att bygga/planera inredningen. Så jag prioriterar bygget just nu snarare än påstår att jag inte har tid.

Men vad har ni för miljövänliga tips? Vad gör ni för att leva mer miljövänligt? Och om ni inte gör det, varför vill ni inte leva miljövänligt? För alla gör vi ju ett val varje dag, varför är ni inte intresserade av att ändra ert liv just nu? Jag berättade ju just själv att jag prioriterar bygget framöver att förändra mina vanor, så jag tycker inte det är fel att fråga efter era orsaker ;)

5 kommentarer:

  1. Jag flyger för ofta, duschar för länge och sorterar för slarvigt. Som kompensation kör jag bil väldigt få kilometrar per år, tar med mig egen tygpåse till affäre, bor trångt och äger minimalt med elslukande teknikprylar. Dessutom är i princip alla mina möbler second hand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorteringen borde jag också bli bättre på, skulle nog rätt lätt gå att förbättra för mig. Var har du hittat dina möbler? Skulle vara fint att ha några lite äldre möbler också i huset :)

      Radera
    2. Det mesta är ärvt, inropat på auktion eller fyndat på loppis.

      http://wornoutzebrascarf.blogspot.com/2011/08/nya-lagenheten.html

      En annan sak apropå att var miljösmart. Jag är jättebra på att ta vara på rester och slänger nästan aldrig mat.

      Radera
    3. Det är också en sak som jag kan förbättra, att ta vara på resterna. Vi veckohandlar ju nog så oftast har vi inte i sig för mycket mat i kylskåpet. Det är snarare att vi glömmer bort vissa produkter och råvaror. Främst grönsaker/frukt av någon anledning :P Vi kan göra tortillas en dag men sen lämnar grönsaksresterna bara i kylskåpet. Så där borde jag kunna bli lite bättre på att ta till vara på det vi redan har.

      Radera
  2. Hemma i lägenheten har vi olika kärl för olika sopor, så sopsorteringen är superb och så veckohandlar vi också, samt att vi går våra 2 km till och från butiken istället för att ta bilen eller så handlar jag när jag kommer från jobbet, körsträckan blir den samma. Men mera miljövänlig tror ja absolut vi skulle klara av i vårt hem, olika rengöringsmedel, salvor, smink, mat, vattenanvändningen, elanvändningen mm.. Listan kan göras lång.. Men fick nog riktigt motivation efter seminariet igår :) tack tina för att du tipsa!

    SvaraRadera