måndag 5 mars 2012

Extrahänder på bygget

I fredags hade jag tagit en extra ledig dag för att hinna vara lite extra på bygget. Så kl 9 körde vi in till Jeppis för att plocka upp lite frivillig arbetskraft och skruvar innan vi åkte vidare till bygget.

Under morgonen anlände den ena efter den andra och vi började på med raska tag. Mamma och pappa var också där en stund så arbetet bara flög fram de första timmarna. Innan föräldrarna begav sig hemåt så gav de oss även en snabbkurs i spackling så nu har vi även börjat med det!
Rätt sent insåg vi att vi inte hade ätit ännu så det blev dags att ta matpaus. Jag hade gjort en egen potatissallad och vi hade med korv och kebabpinnar som vi satte på grillen tillsammans med batongbitar. (Haha, inviger grillsäsongen 2 mars). Allt smakade riktigt gott och fick helt klart godkänt då folk tog en andra portion.
Arbetet fortsatte och slutade inte innan där en 7 på kvällen. Då hade vi brädat golvet och halva taket på övervåningen och spacklarna hade hunnit genom nästan hela nedervåningen, bara köket och vardagsrummet var kvar. Trötta men stolta avslutade vi kvällen med ett varv via subway.

Lördagen startade lite lugnare. Tobbi hade åkt på jobb så jag åt lunch tillsammans med Nettie innan vi plockade upp arbetskraft från Jeppis igen. När vi kom till bygget där innan 1 så stod dessutom två talkoarbetare och väntade på oss så det var bara att sätta igång.
Nettie fick agera spackel-ledare (hon är ju helt klart den av oss som har mest erfarenhet av sånt) och så delades resten upp på diverse små uppdrag. Några följde med mig upp till andra våningen och avslutade brädningen av taket, en fick plocka bort plasten från fönstren, en fick förbättra spacklingen där det sats för lite eller helt enkelt hade krympt för mycket sedan igår och Nettie började slipa. Vart efter uppgifterna blev klara så tog man sedan en spackelspade och fortsatte med nedervåningen.
Originaltanken hade varit att vi skulle fortsätta arbeta till middagstid, men när klockan började närma sig 5 hade jag fortfarande tillräckligt med ork i kroppen för att fortsätta och de långväga arbetarna tyckte de kunde nu jobba ordentligt då de en gång kommit dit. Så det blev att skjutsa hem dem som hade andra kvällsplaner och själv hämta mat från Korv Görans till de övriga som stannat.
Med mat i magen så fortsatte vi sedan tills spacklet tog slut i hinken och 20.40 visade klockan då jag startade mitt sista varv till Jeppis för att släppa av arbetskraften innan jag fick åka hem, duscha av mig allt damm och slänga mig i säng.

Så på det stora hela har vi alltså brädningen klar nu på andra våningen, spacklingsvarv nr1 klart på nedervåningen (och kanske en tredjedel på övervåningen), allt skräp från fönstrena bortpillat samt slipat väggarna i tre rum. Nu skulle det bara vara att fortsätta i lika snabb takt så skulle det nog inte ta länge innan vi flyttar in!

Tusen tack till alla talkoarbetare, ni gav oss verkligen en språngbräda in i spacklandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar